tisdag 18 mars 2014

Fakta utelämnas i Sydnytts rapportering om långa lastbilar


Sydnytt rapporterar om gigantiska lastbilar på 32 meters längd som går mellan Göteborg och Malmö. De säger att lastbilar är bra eftersom kapaciteten på järnvägen inte räcker till. Men det stämmer inte. De långa lastbilarna får bara köra mellan vissa adresser i Göteborg och Malmö mellan kl 19 och 06. Då finns det gott om ledig kapacitet på järnvägen. Dessutom finns det spåranslutning i bägge ändor: Kantyxegatan i Malmö och Transportgatan i Göteborg.

Sydnytt säger inte ett ord om säkerheten för fotgängare och cyklister. Lastbilar är ett problem eftersom chauffören inte ser var hen kör. När chauffören ska svänga höger och tittar över axeln syns bara en vägg. Många städer har därför förbjudit långa lastbilar. Att föra över lastbilstrafiken till tåg är ett annat bra sätt att öka säkerheten. Det är 43 gånger säkrare med godståg än med lastbilar, räknat per tonkilometer.

Men ibland tänker Sydnytt på säkerheten. De skriver att cyklister ska ha hjälm. För med hjälm är det ju inga problem att bli överkörd av en 32 meter lång lastbil.

Superlastbilen går som tåget. Sydnytt
Järnväg innebär ännu mindre utsläpp. Men kapaciteten där kommer inte att räcka och det här är enligt de inblandade ett komplement.

Cykelhjälm en färskvara. Sydnytt

Transportstyrelsens föreskrifter om färd med långa och tunga fordonståg mellan Malmö och Göteborg (PDF)

Fastställd tågplan 2014. Trafikverket se tabellerna 63 och 65

Högersväng en dödsfälla för cyklister - Svenska Dagbladet

Rail travel is the safest option for passengers. Allianz Pro Schiene
Rail 43 times safer than transporting hazardous freight by road

Inga kommentarer: