tisdag 11 mars 2014
Cykling måste säljas som en produkt
Jag såg Belinda Olssons program om feminism. Åh Gud vad bra hon är!! Hon är rolig och hon cyklar. Hon funderar på hur feminism ska säljas in till de som inte redan är frälsta.
Jag tycker det är trevligt med hen-dagis, jag vill att pojkar ska få prata om känslor och att flickor ska få köra brandbil när de blir stora. Men Belinda Olsson visar i sitt program att feminismen har ett PR-problem. Gudrun Schyman må vara en skickligare och mer påläst debattör än alla andra. Ändå är det inte hennes parti som kommit in i Riksdagen, det är Sverigedemokraterna.
Jag känner igen problemet från cykelrörelsen. Vi har alla argument, men når ändå inte fram. Trots att varannan invånare i Sverige bor inom fem kilometer från jobbet och varannan bilresa är kortare än fem kilometer, och trots att det bara tar 20 minuter, så sker bara var tionde resa med cykel. Trots att alla studier visar att cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro.
Ett exempel på cykelrörelsens problem finns på infrastrukturministerns blogg. Där skriver ministerns assistent hur de åker på en cykelkonferens i Örebro, och det viktigaste intrycket blir att stockholmare är bättre på hjälm än örebroare. Men örebroarna är fyra gånger så bra på att cykla! Och cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro! Den som bryr sig om liv och lem ska alltså applådera örebroarna, inte stockholmarna. Hur kan näringsdepartementets sakkuniga vara så okunniga?
Ett annat exempel finns i en handbok från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Eftersom färre barn cyklar och går till skolan har SKL gjort en handbok i ämnet. Lösningen, enligt SKL, är att dela ut en folder till föräldrarna om hur barn ska uppfostras. Det finns säkert kloka saker som kan skrivas i en folder, men det är inte att sälja in cykling.
De flesta klarar vardagen alldeles utmärkt utan cykel. De går, åker kollektivt och kör bil. De behöver inte ett fjärde färdmedel och därför måste cykling säljas in. Det räcker inte att prata om hälsa och miljö.
Vi vill ha fina cykelbanor i gen sträckning för att det ska bli trevligt, attraktivt och snabbt att cykla. Vi ska inte mala om att cykling är farligt, för det är det inte. Vi kan lära oss av kollektivtrafiken där det är stoppade säten och trådlöst internet, inte för att det blir farligt annars, utan bara för att det blir trevligare så.
Se även inlägget från förra veckan: Cykling, en attitydfråga
Länkar
De flesta rör sig inom tio kilometer. Ecoprofile Många källor på detta, se länkarna i texten
Nollvisionen populism – cykling kan rädda fler liv av Klas Elm, Svensk Cykling
I dag görs tio procent av alla korta resor i Sverige på cykel. Om andelen cyklister skulle öka till 15 procent, skulle drygt 1 200 människor räddas från en för tidig död.
Wikipedia > Cykel > Säkerhet och hälsa vid cykling
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar