måndag 7 februari 2011

Snöstaden Montreal satsar på cykling


TV2 Nyheder visar en snöslunga på en cykelbana i Köpenhamn.

Det snöar sjukt mycket Montreal. I December snöar det i genomsnitt 48 centimeter, i januari kommer det 53 cm och i februari fylls det på med 43 cm till. Och eftersom temperaturen sällan går över noll under tiden så ligger snön kvar. Därför måste man ploga snön åt sidan, och sen kommer en snöslunga som sprutar upp snövallarna i lastbilar som kör och dumpar snön nånstans.

Det har inte hindrat staden från att satsa på cykling. På två år har cyklingen på de nya cykelbanorna i innerstan ökat med 40%. Det finns nu 500 kilometer cykelbana och målet är 800 till 2013. Men bara 35 kilometer snöröjs på vintern.

Snö är en ursäkt som ofta framförs mot cykelsatsningar. Men snö kan röjas och det gör man ju i Montreal. Kan man söröja 35 km så borde man kunna röja mer om viljan finns. Köpenhamn kan köra snöslungor på cykelbanorna, så andra städer borde också klara det. I Linköping fortsätter 70 procent av sommarcyklisterna att cykla även på vintern.

en.wikipedia.org/wiki/Montreal

The Gazette: If you build it, they will ride

The Urban Country: Montreal Bicycle Ridership Up 35-40%
o Ridership in July was consistently double from ridership in April
o Having a combination of moderate or severe rainy weather with fog, drizzle and/or freezing rain during the same hour will cause a ridership reduction of 19%
o The presence of precipitation in the morning reduces total daily ridership by 13-15% (when there is no rain in the afternoon)

Biking Toronto: Physically Separate Bikelanes Coming to Downtown Toronto

Toronto Star: City to build curbs for separate bike lanes downtown
Mayor Rob Ford may not come off as a friend of the cycling community, but it will likely be on his watch that Toronto’s first protected bike lanes get built on city streets.

Copenhagenize: Enter The Snow Slinger of Copenhagen

sv.wikipedia.org/wiki/Cykel#Cykelns_roll_i_resandet

Oulu: Cycling
As much as 20 percent of all trips in Oulu are made by bicycle, while the corresponding figure for the rest of the country is about 11.

Umeå: Cykeltrafikprogram för hållbar utveckling
Andelen cykelresor I Umeå tätort är 22 %.

Inga kommentarer: