torsdag 16 maj 2019
Kan elflyg ersätta bilar i glesbygden?
Det påstås att folk i glesbygden måste köra mycket bil. Men stämmer det verkligen? Myndigheten Tillväxtanalys rapporterar att varannan boende i inre Norrland har mindre än tre kilometer till jobbet. Det behövs ingen bil till det.
Däremot kan det vara bra med bil om man måste resa längre. Medan det i stora delar av Sverige finns bra förbindelser med buss, tåg och flyg, saknas detta i andra delar.
Men kommer det vara så för alltid? Utvecklingen av elflyg gör att mindre plan kan komma att bli billigare. Elmotorer är billigare i drift, och med kåpor runt propellrarna, som på drönare, blir de effektivare. Sådana plan skulle kunna utöka kollektivtrafiken på glesbygden. Planen håller ungefär 200 km/h, vilket är snabbare än bilen men långsammare än vanliga jetplan.
Dagens fossila plan är dyra i drift, och med glesbygdens lilla efterfrågan blir biljettpriserna höga och avgångarna få. Små, billiga elflyg skulle kunna ansluta mindre orter till det befintliga nätet av buss-, tåg- och jetflygförbindelser. Detta till en rimligare kostnad än idag, och med kortare restider än med bil. Och med färre bilar på vägarna skulle det bli trevligare och säkrare att gå och cykla på den majoritet av resorna som är korta.
Regional tillväxt 2015. Tillväxtanalys
Svenskt elflygplan bara sju år bort. Ekot
En intresssant film på Youtube om varför små elflyg kan bli billigare än fossila plan:
Electric aeroplanes may be closer than you think. Here's why. | Joshua Portlock | TEDxPerth
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Ett göteborgsföretag ska ha ett litet elflygplan klart för trafik 2025. Chefen säger att de passar till regionaltrafik:
- Med små elflygplan kan man flyga sträckan Sundsvall–Karlstad utan att åka förbi Arlanda.
Elflyg inte långt borta, reguljär trafik 2025
Svenska flygplatser görs klara för elflyg. Svenska Dagbladet
– Östersund blir först ut och där ska vi ha en testarena för elflygplan. De ska kunna flyga mellan Östersund, Sveg, Røros och Trondheim, säger Henrik Littorin.
Skicka en kommentar