onsdag 5 oktober 2011

Inflation i förbud för unga


Även ungdomar vill njuta av livet ibland. Foto Olof Blomqvist

I bloggen Malmö-Lund Cycle Chic framhålls att äldre barn har färre cyklar. Över 95% av barnen 10-12 år har en cykel, men det sjunker med fler än tio procentenheter till åldern 16-18. Varför det? Kanske för att cykling inte är coolt. Och visst är det lite töntigt med hjälm och reflexväst, som man förväntas ha numera. Ingen som åker kollektivt eller med bil har hjälmar och västar, kan det bero på att trafikanterna tycker dessa plagg är lite löjliga?



Ungdomar anses ha sex på fel sätt också. En hel debattartikel i DN viks åt denna kritik. Jag är inte sexexpert men jag kan tänka mig att ungdomar tycker det är lite väl mycket pekpinnar. Det tycker jag själv i alla fall. Barn och ungdomar får inte leka på gatan, får inte köra bil, inte dricka alkohol, har sex på fel sätt, måste ha töntiga kläder på sig när de cyklar, etc. Inget av det här gäller vuxna, och jag tycker man borde fundera lite mer på varför det är så. Många människors liv och hälsa offras ju för friheten att dricka alkohol och köra bil (men inte samtidigt).





Man kan inte skydda sig mot alla faror och det gäller även barn. Om man inte cyklar så slipper man cykelskador, men å andra sidan dör man i förtid ändå -- cyklister lever längre.

Om man har lite färre pekpinnar och förbud så kanske ungdomarna får lite mer respekt för dem. Avskaffa cykelhjälmslagen!

Malmö Lund Cycle Chic: Where the kids lose their bike

SCB: Barns egna saker

DN: ”Unga använder kondom endast vid 3 av 10 samlag”

sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm#Emot

Inga kommentarer: