tisdag 30 september 2008

En liten fallos sprider glädje

På min fällbara Bromptoncykel kommer sadelstolpen ner bakom vevpartiet när man fäller ihop cykeln. Det gör att sadelstolpen sitter några centimeter längre bak än på vanliga cyklar. För att kompensera det kan man använda en sadel med extra justerbarhet (längre "räler"), eller köpa tillbehöret Saddle Adaptor Pin, som är en lite fallos som monteras längst upp på sadelstolpen.

Från början klarade jag mig bra med standardgrejer utan krusiduller, men när jag blev biten av fartflugan så monterade jag remmar på pedalerna, Powergrips. Dom gör att man får bättre rundtramp, så att det går fortare! Remmarna är väldigt smarta på så vis att när foten sitter rätt så stramar remmarna åt. När man sneddar utåt med hälen så lossnar dom. Man behöver alltså inte greja med händerna, inga fästen, snäpp, etc.



Det var lite knivigt att få dit remmarna på den fällbara pedalen, men med hjälp av en borrmaskin och mycket pill så gick det.





Problemet som uppstod var att jag parkerade foten en aning längre fram på pedalerna, och tanken är ju att foten ska sitta fast på pedalen när man trampar. Då gled jag fram på sadelns smala del, och fick nyp på känsliga ställen. Lidande är inte modernt, så jag tänkte jag skulle göra något åt det, men det var svårt. Sadeln satt redan så långt fram det gick, och det hjälpte inte med finjustering av sadelns lutning.

Efter en tids bedrövelse kunde jag så småningom hämta mig från min besvikelse genom att tröstshoppa. Som tur är kan man kompensera för sin otillräcklighet med lite fallosförstärkning i form av en "Brompton Saddle Adaptor Pin". Såhär ser den ut:


Med den monterad kunde jag skjuta sadeln längre framåt, och vips försvann nypen!

Såhär ser det ut med pinnen under sadeln. Faktum är att sen jag tog bilden så har jag skjutit fram sadeln nästan så långt det går. Det behövdes ett par omgångar med justeringar och provcyklingar, men nu tänker jag inte på det när jag cyklar, och det måste ju betyda att det passar.



Det är bra med fallosar!

Inga kommentarer: