onsdag 5 oktober 2016
Välkommet lappkast från If
Jag och Cyklistbloggen riktade kritik mot försäkringsbolaget If för deras lite löjliga "cykelforskning" för några år sedan. If:s linje var att cyklister som skadar sig får skylla sig själva eftersom de kör på bilar (!) och har hörlurar. Faktum är att cyklister med hörlurar hör lika bra som bilister med radion avstängd och rutorna uppe.
Därför är det glädjande att If tycks ha gjort ett lappkast. Tillsammans med Cykelfrämjandet har de manat kommunerna att ploga snön från cykelbanorna först, eftersom det är lättare att köra bil i 10cm snö än att cykla. Alldeles nyligen, 27 september, gjorde If tio förslag för säkrare cykling. Och ingen av dem handlar om hjälm!
De tio förslagen är alla inriktade på trafiksystemet och inte på individuella trafikanter. Det är bra eftersom människor ibland gör fel, även om man tjatar på dem. Att utforma systemet efter människorna är därför mycket smartare än tvärtom.
Mina två favoritförslag handlar om förarsikt ur lastbilar och trafikutbildning av skolbarn. Lastbilshytter måste utformas så att chauffören kan se, även vid högersväng. Och barn har glädje av trafikutbildning som är anpassad till deras utveckling.
Nu finns If’s presentation av ”cykelolyckorna” online. Cyklistbloggen
Försäkringsbolaget If och Cykelfrämjandet:”Ploga cykelvägarna först”. Cyklistbloggen
Nej till försäkringsbolagens tramsforskning!. Eriks Sandbloms blogg
Förslag för bättre cykling. If försäkring
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det är glädjande att en stor spelare inom trafiksäkerhetsbranschen, om man får säga så, kommer till insikt och plötsligen säger helt rätt saker. (Om nu bara NTF slutade med sin förlegade skrämseltaktik...)
Det finns en viktig sak som IF inte har tagit med i sina förslag: Stopp för grus på cykelbanor, på gång/cykelbanor och på lokalgator med blandtrafik. Det sprids alldeles för tidigt på hösten, så fort det är lite minusgrader men långt innan ishalkan kommer, och det ligger kvar alldeles för länge på våren, där det blir dammigt, skräpigt och halt. Effektiviteten är ganska låg, åtminstone i södra och mellersta Sverige, i och med att det trots allt bara är ett fåtal veckor med riktig ishalka. Dessutom går fler och fler äldre gångtrafikanter med halkskydd och kör fler och fler cyklister med dubbdäck. Resten av tiden, framför allt när det är barmark, har grus motsatt effekt: det gör att det blir halt, snarare än att det förebygger halka. Cyklister får onödigt mycket punkteringar, barn kan inte åka sparkcykel eller rullskridskor, och det är jobbigt för hundar och katter. Kort sagt, grus gör ofantligt mycket mera skada än nytta. Bort med eländet!
Jag gruset borde sopas upp snabbare, och ännu bättre: ersättas av sopsaltning.
Skicka en kommentar