Rebecca Weidmo Uvell har en intressant synpunkt på reflexvästar. Försäkringsbolagen delar ut västar med sin logotyp till småbarn. Hon frågar sig om det är okej att göra barn till reklampelare.
Jag håller med. Vore det inte bättre att sänka hastigheterna och förbättra gatubelysningen i stan, så att både barn och vuxna kan gå och cykla utan att behöva ha särskilda synlighetskläder?
Jag tycker att försäkringsbolagen lite lättvindigt lägger ansvaret på offret. Genom att visa upp sin logotyp så legitimerar försäkringsbolagen denna ordning. Det tycker jag är fel.
https://twitter.com/rebeccawuvell/status/771644642462867456
Många fartsyndare utanför skolor. SVT
Till exempel måste kommuner som är väghållare se över hur vägarna utanför skolorna ser ut och vad som kan man göras rent fysiskt.
40-gräns för bilarna i stan är en lysande idé. Expressen Ledare
Dagens 50-gräns i tätorter är satt efter bilisternas behov - inte efter vad den mänskliga kroppen tål vid en krock.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Rebecca Weidmo Uvell menar också att det är lustigt att reklam med en kvinna i röd klänning fälls, medan försäkringsbolagens reklam är helt okej.
http://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kampanjer/bmw-falls-for-reklam-med-supermodellen-gigi-hadid-6778787
Skicka en kommentar