torsdag 1 oktober 2015

Mer om Anders Åkesson

Häromdagen skrev jag om Anders Åkesson, ledamot i trafikutskottet, som fått körkortet indraget och plåtar sig i döda vinkeln på en lastbil.

Det är samme Anders Åkesson som går till storms mot kollegan i trafikutskottet, Karin Svensson Smith, för att ha använt ordet "offert" i TV angående att kinesiska bolag är intresserade av att bygga järnväg i Sverige. Åkesson påstår sig ha tappat förtroendet för henne, samtidigt som han litar på att hon har koll:

"Det är tveklöst så att Svensson Smith talar utifrån förespeglingen att en offert faktiskt finns, trots att hon rimligen vet att Trafikutskottet inte hämtar in offerter." länk

Eftersom Anders Åkesson är ledamot i samma Trafikutskott, så vet rimligen även han att utskottet inte hämtar in offerter. Så han vet, och han vet att hon vet. Och då finns det inget utrymme för missförstånd. Kineserna är intresserade av att bygga, men någon formell offert har i juridisk mening inte kommit.

Det ligger i Åkessons intresse att leda bort uppmärksamheten från det faktum att han själv fick körkortet indraget för att ha kört för fort. Det är värre för en ledamot av trafikutskottet än att slinta på orden. Som ledamot i trafikutskottet har Åkesson inflytande över trafiklagstiftningen, så om han har problem med lagen så har han en intressekonflikt.

Ny Teknik skriver lite om saken idag:

Så fick trafikutskottet "offerten" från de kinesiska järnvägsbolagen. Ny Teknik
På Trafikverkets Järnvägsdag i mars i år presenterade Per Corshammar, då anställd på konsultbolaget Ramböll, dokument som han fått av den kinesiska järnvägsindustrin vid ett besök i Shanghai. Han föreläste för olika riksdagsledamöter och Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith om vad det kostar att bygga järnväg på broar, vilket det kinesiska konceptet bygger på.

...

Trafikverket ville undersöka möjligheterna att bygga en liten bit på Ostlänken, säger han.

- Men då sa de kinesiska företagen att: vi kan bygga hela nätet på fem år till fast pris.

Inga kommentarer: