tisdag 11 augusti 2015
Nej till försäkringsbolagens tramsforskning!
Snygga hörlurar. Foto © Franz-Michael S. Mellbin
Kommer ni ihåg Folksams odödlighetsjacka? Cyklister skulle ha vadderade kläder på sig, för skaderisken. Det lät som ett skämt. Men odödlighetsjackans mamma, Maria Krafft, är nu anställd på Trafikverket som så kallad måldirektör. Och på Transportstyrelsens hemsida läser jag:
"Att bära hjälm gör skillnad men huvudet står bara för drygt 9 procent av skadorna. Det är viktigt att skydda även resten av kroppen, säger Jan Ifver, statistiker på Transportstyrelsen."
Men Jan Ifver har troligen fel. Sjukvården brukar nämligen inte registrera fotgängares så kallade fallolyckor som trafikskador. En cyklist i singelolycka definieras däremot vanligen som en trafikolycka. Man kan därför inte säga att cyklister skadar sig mer än fotgängare.
Och nu är nästa stollegrej på gång. Cyklister med hörlurar påstås vara en trafikfara, trots att bilister med rutorna uppe hör lika dåligt med radion avstängd. Försäkringsbolaget IF förser tidningarna med klickstoff och Expressen frågar om cyklister ska förbjudas ha hörlurar. 92% svarar ja. Ingen har tagit reda på om det finns något samband mellan skador och hörlurar.
Nu vill jag att vi ställer IF mot väggen. Vi måste säga ifrån. Fråga varför de håller med tramsforskning. De finns på på Facebook, och på Twitter som IFSverige.
Länkar
Expressen: Cyklister med lurar är döva i trafiken
Cyclists with iPods hear the same as motorists listening to nothing
SVT: Ny dräkt ska ge cyklister bättre skydd
Vanligast att skada armar och ben vid cykelolycka. Transportstyrelsen
Rött ljus för NTF:s påstående om cykelsäkerhet
Det visar sig att den långt största skadegruppen är fotgängare som trillar och skadar sig i så kallade fallolyckor, utan att något fordon är inblandat.
Mer om Maria Krafft
Ni har väl inte glömt att cyklister lever längre!
Wikipedia. Cykel. Säkerhet och hälsa vid cykling
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Looking at cycle accidents over time can be very informative. Copenhagen cyclists have far less accidents today than 20 years ago (when no-one used ear phones). Other factors are certainly far more important and to my knowledge there is no study that succeeds in documenting the dangers of cycling with ear phones. There are a couple of fatally flawed studies that claim so, but the lack of baseline studies make the claims both unverifiable and highly suspicious. That leaves us with the big numbers: do we see more cycle accidents in the years headphones begin to become popular compared to before people used them?: No. In fact numbers seem to have dropped consistently. Seems very conclusive to me. Go figure.
Good point Franz-Michael! It's hard to explain the decline in crashes if headphones are an increasing menace.
And thanks for all the lovely photos!
Skicka en kommentar