tisdag 4 november 2014

Äntligen bilhjälm i tidningen!


New York Times slutar med bilagan om bilar, för det är inte lönsamt. Göteborgs-Posten gör istället sin bilaga i samarbete med Auto Motor & Sport.

De ska ha beröm för att de tänker på säkerheten. I bilagan pryds en recension av några bilar av en klok och ansvarsfull bilist med hjälm och flamskyddsdräkt. Äntligen en god förebild! En olycka händer så lätt, och bilister får fler vårddygn för skallskada än någon annan trafikantgrupp.

Så nu hoppas jag att alla bilister tar sitt ansvar. Den som inte bär hjälm har inget att skydda! :)


Times kills auto section. Capital New York

Trafikskador 1998–2005 enligt patientstatistik. VTI

8 kommentarer:

Racern sa...

När det gäller singelolyckor på cykel - elva med dödlig utgång skedde förra året (2014) - beror de ofta på att någon vurpar när däcken förlorar greppet om underlaget.

- Därför är det viktigt med drift och underhåll, att få bort snö och is, får bort rullgrus och löv, säger Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen.

När vurpan väl är ett faktum kan en cykelhjälm var skillnaden mellan liv och död.

Källa Svd

Erik Sandblom sa...

Hjälmen kan vara skillnaden mellan liv och död. Ja men det gäller bilister också, det är därför räcerförare har bilhjälm.

Racern sa...

Du glömmer bort att bilen har ett skal runt bilisten som sitter fastspänd. Om olyckan är så allvarlig att skalet (läs taket) trycks in så skulle ingen bilhjälm i världen rädda föraren. För det krävs en störtbåge. Detta krav som ni cykelhjälmsmotståndare framför är bara ett sätt att blanda ihop korten och saknar helt trovärdighet. Eller tycker du att övriga oskyddade trafikanter som mc-förare, mopedister, ryttare m fl borde lägga hjälmnen på hyllan? Cykelhjälmen räddar liv oavsett hur olyckan uppstår. Asfalt är hårt. Huvuden är ömtåliga. Gör gärna ett äggtest så får du se skillanden. Läs denna GP-artikel från din hemstad : http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2717802-tva-cyklister-till-sjukhus-det-var-mycket-blod-

Erik Sandblom sa...

Hej Anonym, tack för dina kommentarer som du postar under olika alias den 18 maj under olika inlägg i denna blogg.

Den bästa försäkringen är att cykla, för cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro. Det beror på att nyttan av motion är mycket större än risken att skada sig. Se wikipedia -> cykel.

Och visst kan hjälmsnack göra att folk tar bilen eller bussen istället. Frisyren är viktig ibland, det är därför vi har frisörer. Vi ska göra det lättare att cykla, inte mer komplicerat! Jag vill inte att cykling ska bli lika marginaliserat som moped, mc och ridning, som används vid mindre än tre procent av resorna i Sverige och där hjälm krävs. Och visst är bilhjälm minst lika vettigt som cykelhjälm, för bilister får flest vårddygn för skallskada. Källa VTI, Trafikskador enligt patientstatistik.

Racern sa...

Bla bla bla..."Den bästa försäkringen är att cykla, för cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro. Det beror på att nyttan av motion är mycket större än risken att skada sig. "

Jomensåatt....och den dagen man ligger på aktuten med sugrör för näringsintag kanske man tänker varför hade jag inte hjälm? Frisyren? Kom igen nu, i så fall är det en kraftig informationskampanj som ska få folk att förstå sitt eget rätta, eller. Moped < 3% ?? Källa på det tack? "Och visst är bilhjälm minst lika vettigt som cykelhjälm, för bilister får flest vårddygn för skallskada. Källa VTI, Trafikskador enligt patientstatistik" Tror jag inte ett smack på! Den statistik du hänvisar till gäller bara mellan 1998-2005 och sanningen är att efter 2005 till nu har antal cykelresor ökat med 120% i Stockholm. Dessutom, det går alltid att bevisa sin egen tes med statistik men till syvende og sisdt, är olycka framme på cykeln då är man förbannat glad åt sin hjälm, det är jag själv ett levande(!) bevis på.

Erik Sandblom sa...

Hej igen Racern! Ja bara tre procent av resorna sker med motorcykel och moped. Folk väljer bort färdmedel som kräver hjälm och som anses farliga. Källa RES 2005-2006 Den nationella resvaneundersökningen, figur 6.1.

Här är en länk till figuren.

Anonym sa...

Faktum är att cyklingen (i Stockholm har ökat kraftigt under senare år (mer än fördubblats de senaste 15 åren) men antalet skadade cyklister har inte ökat på motsvarande sätt utan varit konstant sedan 2000 (Källa Trafikkontoret Stockholm).
Fakta : 900 cyklister skadas svårt varje år i cykelolyckor. 10% av dessa är huvudskador som i regel får de allvarligaste konsekvenserna. Jag tror all expertis på området (inkl vi som landat med huvudet mot asfalten) inser att hjälmen gör skillnad när olyckan är framme.

”Det rimmar illa med nollvisionen att 45 cyklister dör och ytterligare 1500 läggs in på sjukhus för skallskador årligen till följd av cykelolyckor. Många av cyklisterna hade antingen aldrig omkommit eller hade sluppit skallskador om de använt cykelhjälm”, detta sa forskaren Sixten Nolén på VTI redan 2004. Han har förövrigt skrivit en doktorsavhandling om användandet av cykelhjälm i Sverige.

I avhandlingens kapitel 1.2 finns beskrivningar av olika svåra huvudskador, inkl. hjärnskador och ansiktsskador. Där hänvisas också till vetenskaplig litteratur som utifrån empiriska data visar att cykelhjälm kan reducera huvudskador som orsakats av trafikolyckor. Det som avhandlingen lyfter fram är cykelhjälm minskade risken för dödsfall med 73%, huvudskador och hjärnskador med 60% och ansiktsskador med 47%. I en Cochran översikt konstaterades att cykelhjälm reducerade risken för huvudskador och både milda och svåra hjärnskador med 63-88%, detta gällde för cyklister i alla åldrar och både singelolyckor och kollisioner.

En färsk rapport från Högskolan Väst visar att huvudskador hos barn vid cykelolyckor har minskat med 93 procent och ännu mer under de senaste 25 åren. Det är en närmast otrolig siffra och naturligtvis mycket glädjande och positivt. Och den stora och entydiga förklaringen är att föräldrar har förstått och insett betydelsen av att använda cykelhjälm, att sätta "kruka" på barnens huvuden. kampanjerna om vikten av cykelhjälm på barn har tagit skruv och numera är det också lag om hjälm på barn under 15 år. Här ligger Sverige i framkant jämfört med övriga Europa där man sannerligen inte är lika förutseende och rädda om de ömtåliga och utsatta barnskallarna. Där man kan se rent hårresande exempel på föräldrar som skjutsar sina treåringar helt oskyddade på cykelstången i myllrande stadstrafik - varken föräldern och barnet är försedda med hjälm. Detta fenomen är helt otänkbart i Sverige. Här är det hjälmen på och därmed med jämt!

Underhållet av cykelbanor, åtminstone i Stor-Stockholm, är dåligt, det håller jag med om, och lär vara så under överskådlig framtid. Sannolikt kommer inte varje gatstump eller cykelled någonsin att åtgärdas. Dessutom har vi vintercyklingen som ökat rejält under senare år eller för att vara konkret : med över 100% procent de senaste fyra åren enligt Stockholms stads cykelräkning, något som jag själv kan intyga utan statistik eftersom jag cyklat från en av Stockholm södra förorter till central Stockholm sedan 2002. Vid den tiden var jag i stort sett ensam i januari, nu är det ett "lämmeltåg" som varje morgon rör sig från förorterna till stadens centrala delar. Behöver jag nämna att jag numera nästan aldrig ser någon utan hjälm vintertid på cykelstråken in mot Stockholm? Vi kommer aldrig få den situationen att cykelbanorna är snöröjda och halkbekämpade direkt efter ett snöfall. Om olyckan är framme, t ex genom en isfläck under snön, ja då kan cykelhjälmen, om huvudet träffar marken, vara den avgörande skillnaden, det är oemotsägligt fakta!

Gör gärna ägg-testet : ”För att demonstrera hjälmens skyddande egenskaper kan man göra ett litet test med ett ägg och en miniatyrhjälm. Då ägget placeras i miniatyrhjälmen och får falla ner på ett hårt golv från en halv meters höjd förblir det oskadat. Äggtestet fungerar som ett bra praktiskt exempel i en diskussion om cykelhjälmens skyddande egenskaper. Miniatyrhjälm kan beställas från Trafikskyddet”.

Erik Sandblom sa...

Anonym, jag har raderat dina andra kommentarer från 7 februari eftersom de är identiska. Du är välkommen att diskutera, men om du skickar dubletter så raderar jag dem.

Det du beskriver ovan, att fler cyklar i Stockholm samtidigt som skadorna inte ökar lika fort, är ett skolexempel på "safety in numbers" eller säkerhet i mängden. Sambandet gäller både fotgängare och cyklister och har påvisats både över tid och geografiskt. När cyklingen ökar så blir det också säkrare. Platser med mer cykling är säkrare än platser med mindre cykling.

Troligen beror det på att bilister lär sig att samspela med cyklister. Sambandet gäller även för singelolyckor, vilket tyder på att även cyklister blir skickligare trafikanter med tiden. Läs gärna Jacobsens artikel på länken nedan. Den är på engelska, men välskriven och lätt att följa:

Safety in numbers: more walkers and bicyclists, safer walking and bicycling (PDF). PL Jacobsen, Injury Prevention 2003