tisdag 8 oktober 2013

Reflexhysteri: därför är det dåligt


Svenska tidningen Bicycling skriver om hur du gör dig synlig. Såhär går det till: Gå in på toaletten. Titta i spegeln. Grattis, du är synlig!

Nej så enkelt är det förstås inte. Enligt artikeln i Bicycling måste du kasta bort alla dina gamla reflexer, och med en otydlig formulering antyds att det är lag på att cyklister måste ha reflexväst (anmärkning: nu har formuleringen ändrats). Det är fel.

Kanske är det inget konstigt att en kommersiell tidning vill få dig att köpa nya prylar av annonsörerna. Men fixeringen vid prylar är inte bara en plånboks- och konsumtionsfråga. Cyklister kan aldrig vinna en kapprustning mot bilister. I en diskussion om lysen och reflexer är det därför viktigt att balansera maximal synlighet mot att behålla en inbjudande trafikmiljö som vuxna, barn och äldre vill gå och cykla i. Den vardagsmotion som kommer med gång och cykling är värdefull, och alla studier visar att den är mycket mer betydelsefull än risken att mejas ner av en bilist.

Den bästa balansen mellan synlighet och trivsel tycker jag nås genom att följa lagen. Den säger att i mörker ska cyklister ha reflexer och lysen på cykeln. Lagen nämner ingenting om kläder. När man som tidningen Bicycling kommer in på reflexväst och armband blir det fel. Det är fel att rekommendera kvinnor att klä sig "anständigt" för att inte bli våldtagna, och samma problem finns i att rekommendera cyklister att bära speciella kläder. Ett annat problem med reflexväst är tillvänjning. Om bilisterna vänjer sig vid att cyklister bär reflexväst så blir det farligare för alla som glömt eller valt bort väst.

Jag cyklar gärna landsväg i mörker. Jag har då min svarta tröja, och på cykeln har jag en navdynamo och fina lampor från Tyskland, som lyser även när jag står still. Baklampan lyser inte bara bakåt utan även åt sidan och till och med lite framåt. På pedalerna finns de vanliga pedalreflexerna, så när jag trampar blir det tydligt av reflexernas rörelse att jag är cyklist. Även i hjulen har jag reflexer, som snurrar när jag cyklar.

Och se, nästan alla bilister är snälla mot mig. Det är inga problem med mina mörka kläder. Omkörande bilister kör helt över i motsatta filen, och mötande bilister bländar av helljusen. Jag har inte märkt att någon haft svårt att se mig. I korsningar släpper jag förbi bilisterna, precis som jag gör i dagsljus. Det är klart att jag skulle synas ännu bättre med reflexväst, och varför inte saftblandare på huvudet. Även bilisterna skulle synas bättre med reflexfolie och saftblandare. Men nånstans drar man en gräns, och säger att det är bra nu.

En idé som kommit senaste åren är bäst-före på reflexer. Man ska slänga förra årets reflexer och köpa nya, för de gamla reflekterar inte tillräckligt mycket. Det rådet följer jag inte, för som sagt måste jag dra en gräns nånstans. Jag skulle synas bättre med större och fler reflexer, men jag nöjer mig med dem jag har.

Så syns du i mörkret! Bicycling.se

Cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro

Många baklampor lyser en bit framåt också. Kolla din lampa:
Cornershots + wallshots, and visibility of taillamps

Bicycling är förresten inte bara dåligt. Läs gärna Krister Isakssons utmärkta och kunniga kommentarer till Stockholms alldeles nybyggda cykelbanor.

Här har jag skrivit lite mer om synlighet och kapprustning:
Bilar med mörk färg oftare inblandade i olyckor. Ecoprofile

15 kommentarer:

Unknown sa...

Bra skrivet!
När man propagerar att cyklister skall bära mer reflexer än vad som är rimligt (fram, bak, sidan) försöker man flytta problemet från den riktiga faran som ju är bilen. Det är ju den primära anledningen till att saker som reflexväst och (burr) lampor på hjälm blivit populärt.
Frågan är: Varför måste cykel och gångtrafikanter hela tiden anpassa sig?

Erik Sandblom sa...

Tack Paul! De som gillar reflexvästar skulle kanske säga att alla måste hjälpas åt att se och synas, både bilister och cyklister. Men det är trots allt bilister som är farliga, inte cyklister. Så där utgår man från en jämlikhet som egentligen inte finns. Det blir extra tydligt när den ena förväntas ha speciella kläder.

Anonym sa...

Erik - ingenstans i Bicyclings artikel står det något om "lag på reflexväst". Och visst är det motortrafik som är det huvudsakliga problemet. Men då måste man också ställa sig själv följdfrågan om vad som är enklast att påverka. Att få samtliga bilister att ändra sig eller satsa 100 kronor på att öka sin egen synlighet och därmed minska risken att bli påkörd. För mig är valet enkelt. - Martin

Erik Sandblom sa...

Martin, jo det står såhär:
"Jämför synligheten hos denna cyklist som bär en reflexväst samt de reflexer och den belysning som är påbjuden enligt lag att cykeln ska ha......"

Som jag skriver i inlägget använder jag inte väst men bilisterna kan se mig ändå. Så bilisterna gör redan rätt.

Du får förstås klä dig hur du vill. Problemet är när myndigheter, kommuner och cykeltidningar går ut och uppmanar folk att ha väst.

Anonym sa...

ok, du syftar på bildtexten antar jag, och då håller jag med - den är lite otydlig. Men om du läser löptexten i samma artikel om vad lagen säger står det inget om reflexvästar där.

Nu är det många som delar ut gratis reflexvästar så det behöver inte en bli en kostnad, liksom reflexer.

Jag använder inte heller väst utan cyklar som du, och har aldrig haft några problem. Men jag kan ändå inte se problemet med att myndigheter och andra ger råd om ökad säkerhet - oavsett om det handlar om flytvästar, narkotika eller reflexer. En del människor fattar själva - andra behöver upplysas. Människor som skadas svårt eller dör kostar samhället mycket pengar och lidande. - Martin

Erik Sandblom sa...

Martin, ur miljösynpunkt är det ett problem att tillverka krimskrams som delas ut gratis.

Men det stora problemet är som jag skriver i inlägget att reflexvästar inte skapar en inbjudande miljö att cykla i. Och det är dumt. Cykling är hälsosamt. Cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro. Ju fler som cyklar, desto fler liv kan räddas!

Det är alltså helt fel att cykling skulle vara en kostnad för samhället. Det är tvärtom mycket lönsamt med cykling, trots att cyklister skadar sig ibland. I Köpenhamn har de räknat ut att varje cyklad kilometer ger en nettovinst för samhället på 4:70, även medräknat kostnader för skador. Se Cykelregnskabet 2010. Københavns Kommune

Anonym sa...

...då är min slutfråga; om du tycker att krimskrams såsom reflexer är en belastning för miljön - hur resonerar du då när du förespråkar att alla cykelstråk ska belysas? Är det gud som ska ge oss all den energin gratis eller?

Men i övrigt är vi överens - att cykla är positivt!

- Martin

Erik Sandblom sa...

Touché! Jag gillar gatubelysning men även där gäller att mer inte alltid är bättre. Det bästa är en belyst men bländfri miljö. Kanske vore det bra om bilister använde positionsljus på upplysta platser istället för varselljusen. De senare upplever iaf jag som ganska bländande, särskilt när de reflekteras på regnvåt asfalt.

Dessutom är varselljusen svåra för cyklister att konkurrera med. Med lite mer dämpad bilbelysning skulle cyklisternas relativa synlighet förbättras.

Anonym sa...

Krav på än det ena än det andra bara hindrar från det som är viktigt, att få folk att cykla! Att det är lag på lysen, reflexer, bromsar, till och med rinklockor!! är skandal, det kan vuxna själv avgöra om de vill ha. Alla dessa krav får folk att överge cyklandet och köpa bil istället!

Erik Sandblom sa...

Anonym 11 oktober, lagen kräver ringklocka på cykel, men inte på hästdragna fordon. Så lite inkonsekvent är det. Bilister hör ändå inte ringklockor, så klockan är inte till så mycket nytta om det är en cykel som mest används på landsväg där det inte finns så mycket fotgängare.

Jag vet inte om du ironiserar eller inte angående att folk avskräcks från cykling. Ifall du gör det så ska jag säga att det finns ett negativt samband mellan hjälmbruk och cykling. Städer med högre hjälmbruk har lägre andel cykelresor.

Cykelstäder eller hjälmstäder, bara att välja. Ecoprofile

Transportstyrelsens föreskrifter
om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar. PDF

Anonym sa...

När jag kör bil är det högst irriterande att möta cyklister som har reflexvästar dagtid när solen skiner. Västarna bländar! Reflexer ska enbart bäras när det är mörkt. Vill man synas i mörker räcker det att smycka cyklen med massa ljus och extra reflexer och då behövs inga reflexvästar.

Fredde sa...

Vet inte hur jag kan nå dig via mail men ville tipsa om denna artikel i dagens NA. http://na.se/nyheter/orebro/1.2259322-cykelhjalm-raddade-sofias-liv
En hel del skrämselpropaganda....

Erik Sandblom sa...

Jag trillade och slog i huvudet, men håret tog smällen. Hade jag inte haft håret hade jag garanterat varit död idag!

PS
Jag har en ny artikel på Ecoprofile idag:
Fotgängare och cyklister är de bäst skyddade trafikanterna

Det handlar om att vardagsmotionen skyddar mot sjkudomar. Fotgängare och cyklister lever längre.
DS

Anonym sa...

Reflexer gör störst nytta på armar och ben eftersom man kan läsa kroppsspråket då, enligt Högskolan i Skövde. En reflexväst gör att man syns på längre håll, men jag tvivlar på att det är relevant för vardagscykling. Har man redan lysen och reflexer på cykeln så syns man ändå, och då är det kanske kroppsspråket som kan ge användbar extrainformation till andra trafikanter.

http://www.cyklistbloggen.se/2014/03/reflexvast-ger-falsk-trygghet-i-morker/

Erik Sandblom

Torbjörn Albért sa...

Reflexer och lyse har mycket lite påverkan antalet dödade eller allvarligt skadade cyklister.
0-5 % (mindre säker) effekt när det gäller allvarligt skadade.
5 % (mindre säker) effekt när det gäller antalet dödade.
Skillnaden i effekt beror på att cyklister dörr (dödas) oftast av motorfordon, medan det är singelolyckor pga dålig drift och konstruktion av väg som orsakar flest allvarligt skadade.
Ur Trafikverkets
Gemensam inriktning för säker trafik med cykel och moped 2018.
I texten nämner man dock en dansk studie som visar upp till 38 procents olycksminskning med varselväst.