tisdag 8 maj 2012

Ökat hjälmbruk leder inte till färre skador

I Göteborgs-Posten 9 maj skrivs att om alla cyklister bar hjälm skulle antalet skador halveras. Men det stämmer inte. I de vetenskapligt granskade tidskrifterna British Medical Journal och Accident Analysis and Prevention har DL Robinson visat att när hjälmbruket ökar så minskar inte skallskadorna. Det har också visat sig att bilister kör närmare cyklister med hjälm.

Senaste skrämseltaktiken är att cyklister måste skydda sig mot skador som inte märks. "Ibland märker man inte ens av dem förrän efter flera år," citeras experten i GP. Förutom att det är helt löjligt med skador som inte märks är det skadligt för folkhälsan att utmåla cykling som farligt. Cyklister lever längre eftersom motion förebygger de vanligast förekommande sjukdomarna, det visar flera studier.

Cykla, om livet är dig kärt!

Cykelhjälmen långt ifrån självklar - Göteborgs-Posten

Hjälm hade räddat vartannat barn - Göteborgs-Posten

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm

4 kommentarer:

Gbgcyklaren (hjälmanvändare) sa...

Bara nyfiken...
Använder du hjälm, Erik?

Erik Sandblom sa...

Jag har en hjälm men jag använder den alltmer sällan.

Gbgcyklaren sa...

Personligen känner jag mig mycket säkrare med hjälmen på. Jag har vurpat i singelolyckor betydligt fler gånger än i krock med bil. (Blev påkörd av en bil när jag var runt 10 år.)

Men vill man inte ha en vanlig hjälm, så borde väl den självutlösande hjälmen vara ett bra alternativ. Den syns inte på samma sätt som en vanlig hjälm, vilket skulle göra att bilister tog det mer försiktigt (med hänvisning till du skrev i blogginlägget).

Anonym sa...

Lite nyfiken på Gbgcyklaren. Du nämner att du vurpat ett antal gånger, både i singelolyckor och med bil. Spontant undrar jag: Hur cyklar du egentligen? Om man vurpar så ofta kanske det är bättre att se över sin cykelstil hellre än att fortsätta tro att hjälmen gör jobbet.