torsdag 19 januari 2012

Strålkastare kan både blända och belysa



Foto ©Mikael Colville-Andersen/Copenhagenize


Chefen för trafiksäkerhetsföreningen NTF uttalade sig i höstas i P1 om fotgängares säkerhet i mörker. Hon sa att man som fotgängare bör använda reflexer, eller allra helst reflexväst om man går på mörka landsvägar. Hon fick frågan vad bilisternas ansvar är. Då förklarade hon att bilister måste stanna för fotgängare vid övergångsställen.

Mer intressant är vad som utelämnades. Det är nämligen tillåtet för fotgängare att korsa en väg var som helst. Detta enligt en anarkosyndikalistisk propagandaskrift som heter Trafikförordningen. Sjunde kapitlet tredje paragrafen.

Även Trafikförordningen har ett intressant utelämnande, nämligen fotgängares klädsel. Det omnämns inte alls. Som bilist ska man alltså enligt trafikförordningen förvänta sig mörkklädda fotgängare lite var som helst, men det nämndes inte i programmet.

En annan faktor som NTF inte nämnde är bilisternas bländande strålkastare som gör det svårare att urskilja fotgängare och cyklister. Strålkastarna gör det lättare för bilisten att se, men alla som får ljuset i ögonen får istället svårare att se. Kanske vore det bättre om bilisterna använde gula positionsljus istället för bländande strålkastare, åtminstone på upplysta platser?

Österrike avskaffade sin lag om sk varselljus (halvljus) för bilister dagtid av denna anledning. De kraftiga varselljusen gör att bilister syns bättre medan mjuka trafikanter syns sämre.

Wikipedia: Tagfahrlicht. Vorschriften in den jeweiligen Staaten

Hur skyddar du dig i mörkret? - Epstein i P1

Reflexen - en billig livförsäkring - Göteborgs-Posten

Glöm reflexvästar, använd positionsljus och sakta ner! - på denna blogg

Trafiksäkerhet för vem? - Ecoprofile

tisdag 17 januari 2012

Milano skaffar trängselskatt



Milano har tidigare haft en miljözon där gamla smutsiga bilar måste betala en extra avgift. Men nu är nästan alla bilar moderna så zonen ändras till en trängselzon för alla motorfordon med några undantag. Elhybrider, fordon som går på biobränsle, och skotrar slipper avgiften på fem Euro per passage. Boende får 40 gratispassager om året. Detta bestämdes i en folkomröstning i somras.

CONGESTION CHARGE – AREA C - Comune de Milano

From pollution to congestion: a big change in the road pricing scheme of Milan (Italy) - Eltis

en.wikipedia.org/wiki/Milan_Area_C

söndag 15 januari 2012

Du är inte ful men fotot är fult


Foto river seal



Jag fick en artikel publicerad i Fria Tidningen förra veckan! Den handlar om varför höstens förslag till hjälmlag för cyklister är dåligt. Cyklister lever längre och ingen vet hur många cyklister får bestående hjärnskador. Eftersom en hjälmlag riskerar att hämma cyklingen kostar det fler liv än det sparar.

När jag diskuterar detta får jag ofta medhåll, men med tillägget att det är okej att uppmana folk att frivilligt ha hjälm. Men om hjälmlag är dåligt för att det hämmar cykling, så måste rimligtvis hjälmkampanjer också vara dåliga av samma anledning.

Det är som att säga att en person visserligen inte är ful, men fotot är fult. Det går inte att slingra sig -- personen blir ledsen oavsett det är fotot eller hon själv som är ful. Pratar man om hjälmar som skydd mot hjärnskada så är det "hjärnskada" människor tänker -- oavsett det är en hjälmlag eller en hjälmkampanj.

Ingen vet hur många som får bestående hjärnskada av cykling. Och då ska man inte uppmana folk att ta på hjälm för att undvika det, oavsett hur man försöker slingra sig.

Kontraproduktiv lag om cykelhjälm - Fria Tidningen

Kontraproduktiv lag om cykelhjälm - HPVS Forum

sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm

Motion 2011/12:T376 Cykelhjälm

tisdag 10 januari 2012

Irrationellt motstånd mot dyra cyklar och snabba tåg


Cyklar får inte vara för fina. Foto ©Lovely Bicycle!


I England har man idag bestämt att bygga en nya högfartsbana mellan London och Birmingham, HS2. Tågen ska börja gå 2026 och restiden kortas med en halvtimme. Som transportministern sa är högfartståg något som väcker känslor. Det känns ovant att det snabbaste och sexigaste transportmedlet inte är bil eller flyg utan tåg. Det leder till en hel del upprörda och hjärndöda argument som även används i den svenska debatten:

Far more value could be realised by investing instead in the existing rail network across the UK. There would be disruption, but that is not enough reason to dismiss the idea as Network Rail has done recently. HS2 project should be stopped - FT

Men HS2 är just en investering i det existerande järnvägsnätet. Genom att flytta över de snabba fjärrtågen till nya banor uppstår mer plats för godståg och pendeltåg på de gamla banorna. När man kör snabba tåg för sig och långsamma tåg för sig så kan man packa tågen tätare eftersom långsamma tåg inte kommer ivägen för snabba. Högfartstågen må vara snabba och sexiga men de är fortfarande tåg. De har samma spårvidd som de andra tågen och kan köra på samma spår där det är bäst.

The government says the scheme will bridge England’s north-south divide – quite an ambitious claim when one considers that Birmingham is in the Midlands, not the north, and is already a mere one hour and 22 minutes from the capital by the existing rail service.

Banan byggs visserligen mellan Birmingham och London, men även resenärer bortom Birmingham kommer få tätare turer och kortare restider. Om man reser från norra England till London så passerar man nämligen Birmingham. Ett liknande argument förs mot Götalandsbanan i Sverige. Man säger att en halvtimmes kortare restid mellan Stockholm och Göteborg inte spelar någon roll. Men då glömmer man att Götalandsbanan ritar om hela järnvägskartan i södra Sverige så att de i stort sett obefintliga tågförbindelserna mellan Göteborg och Jönköping, Linköping och Nyköping förbättras radikalt med halverade restider. Och kanske ännu viktigare, motorvägsstråket E4-R40 kompletteras med en modern järnväg för regionala resor.

Dyra cyklar upprör
Liknande irrationella argument framförs mot dyra cyklar. Redaktören för Bicycle Quarterly hade fräckheten att förklara varför en dyr cykel ibland kan vara ett bättre val. Tre blogginlägg och hundratals kommentarer senare har vi lärt oss att det är okej med dyra bilar, men inte med dyra cyklar. Någon som köper en cykel för femton tusen kronor måste förklara sig, men har man en bil för det tiodubbla blir det inga kommentarer, även om familjen har två bilar och den ena bara används för att åka till jobbet.

On the Symbolism of Cargo Bikes
Fler lådcyklar på gatorna visar att folk tycker cykling är ett bra alternativ. Till och med så bra att plånboken öppnas.

On Bicycle Pricing and Its Discontents
In conclusion, my view is that it's not about pricing; we are way too focused on pricing. ... What kind of bicycle makes you want to ride? Because that is what ultimately it is all about.

High speed rail. The Rt Hon Justine Greening MP
It is clear from the consultation that a national high speed rail network - High Speed 2 - generates strong feelings, both in favour and against the scheme.

Se även Glastak för järnväg

fredag 30 december 2011

Hur bra är bilbälte i tätort?

Trafiken i New York City har aldrig varit så säker som idag. Antalet omkomna blir i år det lägsta sen 1910 då statistiken börjar. Borgmästare Bloomberg säger att framgången beror på arbetet med att dämpa trafiken och beivra rattfylleri och fortkörning.

I pressmeddelandet säger polischefen Ray Kelly att man också arbetar med att få upp användningen av bilbälte. Men jag undrar hur effektivt det är egentligen, när över hälften av de omkomna var fotgängare som mejades ner av bilister. Bilbälten hjälper bara bilister som kör fort. Kör man långsammare har de ingen effekt.


Lägre risk inuti bilen. Mer risk utanpå. Sexify blog. Why bicycle helmets ARE like seatbelts

Borde man kanske göra tvärtom, och sluta bötfälla bilister i tätort utan bälte? Det räcker med att bötfälla dem som kör fort.

Tillägg 6 januari: Det som bidrar mer och mer till lägre dödsfall i trafiken, enligt trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall, är att de äldre bilarna byts ut mot modernare och trafiksäkrare. Samme Tingvall menar att problemet med fotgängare som dör i trafiken är "svåråtkomligt". Ja, om man förlitar sig på säkrare bilar så blir det så. Säkrare bilar hjälper dem på insidan av bilen, inte utanpå.

Fler döda i trafikolyckor - Göteborgs-Posten

Mayor Bloomberg Announces All-Time Record Low in Traffic Fatalities in 2011

John Adams: Seat Belts: the debate goes on, and on
Who are the saved and who are those sacrificed for their benefit? The saved are people in cars; the lives sacrificed are those of pedestrians and cyclists. The best protected (and usually the economically best off) are provided further protection at the expense of the most vulnerable.

tisdag 13 december 2011

Sex miljarder euro till fisket

EU-kommissionen föreslår att subventionera fisket med sex miljarder euro under åren 2014-2020. Samtidigt debatterar EU-parlamentet köp av fiskerättigheter i Marocko.

Kanske inte så konstigt att fisket anses ligga på en ohållbart hög nivå.

EU röstar om omstritt fiskeavtal

En ny europeisk fond för EU:s havs- och fiskeripolitik
Bryssel den 2 december 2011 – EU-kommissionen har föreslagit en ny fond för EU:s havs- och fiskeripolitik för 2014-2020: Europeiska havs- och fiskerifonden (EMFF). ... Det föreslagna anslaget uppgår till 6,5 miljarder euro för perioden 2014–2020.

söndag 11 december 2011

Måste det vara rätt att slå?


Man kramas inte för att det är rätt utan för att man känner för det. Foto Marc van Woudenberg/Amsterdamize

"Kvinnans fel att hon blir misshandlad" - Ekot
– Jag var lite förvånad över att det fortfarande anses att det inte är på vårt bord att reda ut orsakerna till kvinnornas skador, och att man fortfarande tycker att kvinnors beteende på något sett ger en man rätt att slå, säger Maaret Castrén.

Jag fattar inte riktigt det här med att skulle vara rätt att slå. Vem bryr sig om sånt tjafs när man är på väg att klippa till nån? När man slår någon tänker man på sin höjd "nu när jag jävligt förbannad, PANG!" Sen kanske man försöker rättfärdiga det i efterhand, men det är en annan sak.

Att man lyfter frågan om det skulle vara rätt tycker jag tyder på en fixering vid skuldfrågan. Att skuldbelägga kan förstås ha sin plats, men det är inte ett sätt att lösa problem eller förstå hur de uppkommer.

Det kanske blir enklare att förstå om man ser på motsatsen krama-slå. Man kramar inte någon för att det är rätt, även om det kanske är rätt att kramas. Man kramar någon för att man känner för det.