torsdag 14 februari 2013

Kan krigsretorik öka cyklingen?


Mörka moln över slagskeppet Tirpitz under ockupationen av Norge. Tirpitz var Europas största slagskepp genom tiderna. Foto okänd/wikipedia

Jag tycker det är trevligt att det ska forskas på bättre asfalt för cykling. Den ska ha bättre grepp och vara lite mjukare ifall man trillar. Kanske lite mer som den gummibeläggning som finns på löparbanor? Förhoppningsvis går den bra att snöröja också.

Men mottagandet bland cyklande twittrare och på HappyMTB var skeptiskt. Det verkar saknas förtroende för att trafiksverige ska göra något bra för cyklister. Kanske har det att göra med hur satsningen förpackas?

– Ungefär 1 500 cyklister skadas så allvarligt att de kommer till akutsjukhus och inte återfår sin fulla hälsa, säger Claes Tingvall. Cyklisterna utgör 41 procent av de allvarligt skadade i vägtrafiken, mot 34 procent för dem i personbil.

Ojdå. Det låter som rena kriget. Att man "inte återfår sin fulla hälsa" definieras inte i artikeln, så vi vet inte om det betyder att man blir helt paralyserad eller bara får lite huvudvärk av att gå på konsert. Jag tycker det blir tydligare om man räknar vårddygn. Bilister får fler vårddygn än vad cyklister får, men cyklister får ändå ganska många.

Ett ännu enklare mått är, vem lever längst? Det gör cyklister, och bilister har ökad risk för hjärtinfarkt. Cyklister får färre sjukdagar också.

En samlad bedömning av statistik och forskning är alltså att cykling redan idag är hyfsat säkert och mycket hälsosamt. Om fler cyklar blir det bättre folkhälsa, och det är en bra anledning till att forska på vilken asfalt som passar cyklister bäst.

Trafik- och hälsofrågor påverkar folks välbefinnande och ska därför inte helt överlåtas till Trafikverkets experter. Även lekmän måste kunna förstå de termer och mått som används i det offentliga samtalet.

Cyklister får mjuk asfalt. DN

Cyklister får mjuk asfalt. HappyMTB

Wikipedia > Cykel > Säkerhet och hälsa vid cykling

Bilpendling ökar risken för hjärtinfarkt. Umeå universitet

de.wikipedia.org/wiki/Tirpitz_(Schlachtschiff)

fredag 8 februari 2013

Inte fler vårddygn för cyklister


Sista tiden har propagandaministeriet försäkringsbolagen skrivit pressmeddelanden om att cyklister skadas mest i trafiken. Men det gäller bara i vissa städer, troligen för att biltrafiken i städerna går lite långsamt, eller på motorvägar. Många stadsbor åker kollektivt, vilket är mycket säkert och minskar antalet skadade bilister.

Tittar man på hela Sverige så är det alltjämt bilister som får flest vårddygn, 16 176 vårddygn under 2010. Cyklister fick 12 663 vårddygn, och 12 404 för mc/moped. Cyklister får dessutom kortaste vårdtiden per vårdtillfälle. Det är värt att nämna att definitionen på svårt skadad, som det handlar om här, är att man vårdas minst ett dygn. Så om man läggs in på måndag förmiddag och kommer hem på tisdag eftermiddag så är man svårt skadad. Skulle man ändra definitionen till minst två vårddygn kan jag tänka mig att många cykelskador skulle bortfalla.

Det här spelar roll. Idag kom en fin ledare i Expressen om hur bra det är med cykling. Men också om hur synd det är att "Cyklister numera är en större patientgrupp än bilister på sjukhus". Ja, förutom att det inte är sant. Till och med de som gillar cykling köper den felaktiga synen att det är farligt att cykla. Tack för det Folksam, NTF, If, och Trafikverket.

Sant är att cyklister lever längre och har färre sjukdagar.

Cyklisterna är ju trafikens hjältar. Expressen

Trafikanalys. Vägtrafikskadade i sjukvården 2010, tabell 5b

VTI, Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik, tabell 12a & 12b

sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm#Emot

tisdag 15 januari 2013

Rondeller med hängslen och livrem


Cykelbanor leds ofta runt utsidan av rondeller, så att "bilvägen" korsas i rät vinkel. Cykelbanan dras också en extra bit utåt så att bilister som väntar på att få köra in i rondellen inte blockerar cykelbanan. Dessutom görs en skarp sväng så att cyklisterna måste sakta ner lite grann, vilket hjälper högersvängande bilister som kanske annars skulle krocka med cyklisterna. Lastbil i högersväng är en vanlig dödsorsak bland cyklister.

Resultatet kan möjligen kallas trafiksäkert men det är oattraktivt för cyklister, som dels får en omväg och dels måste sakta ner i de tvära svängarna. Detta oavsett hur mycket trafik det råkar vara vid tillfället. Det är lite för mycket hängslen och livrem för min smak.



Cykelbana som flätas ihop med högersvängningsfil för bilister. Köpenhamn. Foto Google Streetview

En enklare lösning finns i vissa korsningar i Köpenhamn. Där flätar man ihop cykelbanan med högersvängningsfilen för bilister. Det gör att cyklisterna inte hamnar till höger om högersvängande motortrafik. Bilden visar HC Andersens Boulevard alldeles öster om Tietgensgade/Stormgade. Det är ingen rondell, men exemplet visar hur cyklisternas framkomlighet förbättras om man ibland blandar cyklister och bilister på samma utrymme. Det finns ingen vits med total separation om det försämrar för cyklister.

Forskning visar att ju fler som cyklar desto säkrare blir det. Bilister och lastbilschaufförer blir bättre på att uppmärksamma cyklister när de förväntar sig att se dem. Därför kan det öka trafiksäkerheten att göra det bekvämt och effektivt att cykla. Ger man cyklister extra omvägar och tvära kurvor kan det minska cyklingen och indirekt försämra säkerheten. Dessutom lever cyklister längre genom hälsoeffekten. Om man krånglar till cyklingen i syfte att öka säkerheten kan det kosta fler liv än det sparar.

Rondellen vid Kalles väg. Kalle Cyklar

Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar. Ecoprofile

en.wikipedia.org/wiki/Safety_in_numbers

lördag 12 januari 2013

Nederländerna upphör med pälsdjursuppfödning


Djurens Rätt rapporterar att Nederländerna avvecklar minkfarmning till år 2024. Uppfödning av rävar och chinchillor för päls är sedan tidigare förbjudet i Nederländerna, så minkfarmsförbudet innebär att all pälsdjursuppfödning i landet upphör.

Jag gillar pälsdjur. Mitt bästa kattknep är att klia dem försiktigt på kinderna. Funkar med hundar ibland också. Vilda djur kan man se om man cyklar landsväg tidigt en sommarmorgon.

Nederländerna förbjuder minkfarmning trots stor och växande näring - Djurens Rätt

Nederländerna: Världens säkraste cykelland. Ecoprofile

torsdag 27 december 2012

Fysisk aktivitet förbättrar reaktionsförmågan



Ferrera, Italien. Foto © Mikael Colville-Andersen/Cycle Chic.

Idag rapporterar Ekot om att 1600 äldre personer dör varje år, bara för att de trillade och slog sig. Det är tråkigt men som tröst finns det ett enkelt sätt att förebygga så kallade fallskador, nämligen fysisk aktivitet:

Regelbunden fysisk aktivitet påverkar ett flertal olika funktioner i människans nervsystem. Funktioner kopplade mer omedelbart till den fysiska aktiviteten förbättras, exempelvis koordination, balans och reaktionsförmåga.
Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. FYSS sidan 28.

Och muskelträning i ungdomen gör skelettet mer tåligt. Sidan 24.

Fler pensionärer dör i fallolyckor än i trafiken - Ekot

Who is dying while riding a bike? As Easy as Riding a Bike
Dutch cycling deaths are skewed very heavily to the elderly; 71% of all cycling deaths are over the age of 60, and nearly 25% are over the age of 80.

Benskörhet tar liv i onödan. Svenska Dagbladet
Hon måste äta kalktabletter och röra på sig så mycket som möjligt för att skelettet ska hålla sig elastiskt.

söndag 23 december 2012

Etik i köttfabriken


Foto Scott Bauer, USDA/Wikipedia

Många företag arbetar med miljöcertifiering och policies mot barnarbete för att vinna kundernas förtroende. Det räcker inte att säga att man följer lagen, man måste jobba i rätt anda också.

Det verkar inte så vanligt bland köttfabriker. De anstränger sig inte ens. Lustigt nog verkar allmänheten acceptera det. Man köper kläder åt sin hund men struntar i hur grisen på middagsbordet har haft det.

Ett steg på vägen att ändra på det vore att låta grisarna få komma ut i friska luften. Eller, halvt på skämt, varför inte ha glasväggar på slakterier, så alla kan se hur det ser ut? Man vill väl veta vad det är man stoppar i sig?

Ge alla grisar rätt till utevistelse. Brännpunkt - Svenska Dagbladet
Vägen framåt för Sveriges grisnäring är ett inte ett urholkat utan tvärtom ett stärkt djurskydd, så att konsumenterna verkligen ser att det gör skillnad att välja svenskt. Vi behöver införa obligatorisk ursprungsmärkning av allt kött, i butik såväl som på restaurang, så att konsumenterna kan göra medvetna val.

fredag 7 december 2012

Cykling förbättrar koncentrationen


Foto California Institute of Technology Archives

Det är en vanlig missuppfattning att man lätt skadar hjärnan av att cykla. I själva verket är det tvärtom, forskning visar att barn får koncentrationssvårigheter av att skjutsas till skolan i bil eller buss. Hjärnan mår bra av att man rör på kroppen. Cykling är bra för hjärnan även på andra sätt. Forskare har funnit att blivande mammor som bor inom 300 meter från en motorväg har högre risk att föda barn med autism.

Vuxna kan också cykla utan panik, för vardagscyklister lever längre och får färre sjukdagar. Bland vuxna är stroke (hjärnblödning) en av de främsta orsakerna till funktionshinder. Stroke är 20 gånger så vanligt som att drabbas av skallskada vid cykling. Stroke förebyggs av att sluta röka, äta rätt och få vardaglig motion.

Många kommuner arbetar med att vända utvecklingen där allt fler barn anländer till skolan med bil. Det är berömvärt men varför behövs egentligen kampanjer för något så enkelt som att cykla till skolan? Kanske för att hjälm- och reflexkampanjerna har motsatt verkan. På Linköping kommuns hemsida finns kampanjen för att cykla till skolan behändigt på samma sida som kampanjen för att det är så farligt att man måste ha hjälm.

Hej så länge, nu ska jag ut och gnugga geniknölarna!

Länkar

Motion betyder mere for børns læring end mad. Folkeskolen.dk

'Bilbørn' lærer mindre i skolen - Politiken.dk

Skolebørn koncentrerer sig langt bedre efter en cykeltur - Danmarks Radio

Improved learning through physical activity - Government of Western Australia (PDF)
Physical activity enhances children’s learning capabilities and leads to better performance in the classroom

Autism: Air Pollution May Be to Blame, Study Suggests - CBS News

Eksos og trafikkforurensning kobles til autisme - NRK
I utgangspunktet er det ganske liten risiko for at et barn skal utvikle autisme. Fra forskerhold opererer de med 6 tilfeller per 1000 innbyggere i Europa og Nord-Amerika, opplyser Folkehelseinstituttet.

Trafik och miljö i skolan
En utveckling som vi ser idag är allt fler barn skjutsas till skolan och träningar.

Stroke
Varje år drabbas 30 000 personer av stroke (hjärnblödning). Stroke är en av de främsta orsakerna till svåra och långvariga funktionshinder hos vuxna. Källa Neurologiskt Handikappades Riksförbund. Stroke

Varje år läggs 1300 cyklister in på sjukhus för vård för skallskada. Genomsnittliga vårdtiden är 1,7 dagar. Detta trots att bara två av tre cyklister bär hjälm i Sverige. Källa VTI, Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik tabell 12a & 12b

Så det är alltså 20 gånger så många som drabbas av stroke som av skallskada vid cykling, detta trots att bara var tredje cyklist bär hjälm.