torsdag 27 december 2012
Fysisk aktivitet förbättrar reaktionsförmågan
Idag rapporterar Ekot om att 1600 äldre personer dör varje år, bara för att de trillade och slog sig. Det är tråkigt men som tröst finns det ett enkelt sätt att förebygga så kallade fallskador, nämligen fysisk aktivitet:
Regelbunden fysisk aktivitet påverkar ett flertal olika funktioner i människans nervsystem. Funktioner kopplade mer omedelbart till den fysiska aktiviteten förbättras, exempelvis koordination, balans och reaktionsförmåga.
Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. FYSS sidan 28.
Och muskelträning i ungdomen gör skelettet mer tåligt. Sidan 24.
Fler pensionärer dör i fallolyckor än i trafiken - Ekot
Who is dying while riding a bike? As Easy as Riding a Bike
Dutch cycling deaths are skewed very heavily to the elderly; 71% of all cycling deaths are over the age of 60, and nearly 25% are over the age of 80.
Benskörhet tar liv i onödan. Svenska Dagbladet
Hon måste äta kalktabletter och röra på sig så mycket som möjligt för att skelettet ska hålla sig elastiskt.
söndag 23 december 2012
Etik i köttfabriken
Många företag arbetar med miljöcertifiering och policies mot barnarbete för att vinna kundernas förtroende. Det räcker inte att säga att man följer lagen, man måste jobba i rätt anda också.
Det verkar inte så vanligt bland köttfabriker. De anstränger sig inte ens. Lustigt nog verkar allmänheten acceptera det. Man köper kläder åt sin hund men struntar i hur grisen på middagsbordet har haft det.
Ett steg på vägen att ändra på det vore att låta grisarna få komma ut i friska luften. Eller, halvt på skämt, varför inte ha glasväggar på slakterier, så alla kan se hur det ser ut? Man vill väl veta vad det är man stoppar i sig?
Ge alla grisar rätt till utevistelse. Brännpunkt - Svenska Dagbladet
Vägen framåt för Sveriges grisnäring är ett inte ett urholkat utan tvärtom ett stärkt djurskydd, så att konsumenterna verkligen ser att det gör skillnad att välja svenskt. Vi behöver införa obligatorisk ursprungsmärkning av allt kött, i butik såväl som på restaurang, så att konsumenterna kan göra medvetna val.
fredag 7 december 2012
Cykling förbättrar koncentrationen
Det är en vanlig missuppfattning att man lätt skadar hjärnan av att cykla. I själva verket är det tvärtom, forskning visar att barn får koncentrationssvårigheter av att skjutsas till skolan i bil eller buss. Hjärnan mår bra av att man rör på kroppen. Cykling är bra för hjärnan även på andra sätt. Forskare har funnit att blivande mammor som bor inom 300 meter från en motorväg har högre risk att föda barn med autism.
Vuxna kan också cykla utan panik, för vardagscyklister lever längre och får färre sjukdagar. Bland vuxna är stroke (hjärnblödning) en av de främsta orsakerna till funktionshinder. Stroke är 20 gånger så vanligt som att drabbas av skallskada vid cykling. Stroke förebyggs av att sluta röka, äta rätt och få vardaglig motion.
Många kommuner arbetar med att vända utvecklingen där allt fler barn anländer till skolan med bil. Det är berömvärt men varför behövs egentligen kampanjer för något så enkelt som att cykla till skolan? Kanske för att hjälm- och reflexkampanjerna har motsatt verkan. På Linköping kommuns hemsida finns kampanjen för att cykla till skolan behändigt på samma sida som kampanjen för att det är så farligt att man måste ha hjälm.
Hej så länge, nu ska jag ut och gnugga geniknölarna!
Länkar
Motion betyder mere for børns læring end mad. Folkeskolen.dk
'Bilbørn' lærer mindre i skolen - Politiken.dk
Skolebørn koncentrerer sig langt bedre efter en cykeltur - Danmarks Radio
Improved learning through physical activity - Government of Western Australia (PDF)
Physical activity enhances children’s learning capabilities and leads to better performance in the classroom
Autism: Air Pollution May Be to Blame, Study Suggests - CBS News
Eksos og trafikkforurensning kobles til autisme - NRK
I utgangspunktet er det ganske liten risiko for at et barn skal utvikle autisme. Fra forskerhold opererer de med 6 tilfeller per 1000 innbyggere i Europa og Nord-Amerika, opplyser Folkehelseinstituttet.
Trafik och miljö i skolan
En utveckling som vi ser idag är allt fler barn skjutsas till skolan och träningar.
Stroke
Varje år drabbas 30 000 personer av stroke (hjärnblödning). Stroke är en av de främsta orsakerna till svåra och långvariga funktionshinder hos vuxna. Källa Neurologiskt Handikappades Riksförbund. Stroke
Varje år läggs 1300 cyklister in på sjukhus för vård för skallskada. Genomsnittliga vårdtiden är 1,7 dagar. Detta trots att bara två av tre cyklister bär hjälm i Sverige. Källa VTI, Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik tabell 12a & 12b
Så det är alltså 20 gånger så många som drabbas av stroke som av skallskada vid cykling, detta trots att bara var tredje cyklist bär hjälm.
torsdag 6 december 2012
SD konkurrerar med bestämmarpartier
För två år sen skrev jag att Sverigedemokraternas framgångar beror på att många svenskar gillar bestämmarpartier som Socialdemokraterna och Moderaterna. De företräder detaljstyrning genom läxavdrag, övervakning och sånt. De vill uppfattas som statsbärande partier som vet bäst.
Nu skriver Svenska Dagbladet att enligt SCB så är det just Moderaterna och Socialdemokraterna som tappar väljare till Jimmie Åkesson. Så jag får vatten på min kvarn.
Att vara det statsbärande mittenpartiet har sina risker, det visar socialdemokraternas stora fall de senaste decennierna. Kanske vore det bäst för socialdemokraterna, och för Sverige, om de fokuserade mer på ideologin med gemensamma lösningar istället för att tävla om att vara mest mitten och mest statsbärande. Rensa exempelvis i avdragsfloran. Gör skattesystemet progressivt och lika för alla!
S och M behöver knäcka SD-koden - Svenska Dagbladet
På min blogg:
Betongpartiernas bestämmarnoja driver Sverigedemokraternas framgång
Rensa i avdragsfloran!
tisdag 27 november 2012
Lyckan är ett skatteavdrag
Om det finns något som svenskar älskar mer än jämställdhet så är det att få gå före i kön. Det är som att bli sedd av Jesus. Jesus säger, "Jag ser dig och dina curlingproblem. Jag ger dig en stadsjeep och ett skatteavdrag för läxläsning."
Och se, Jesus hade rätt! Det enda man behövde för att bli lycklig var en stadsjeep och ett skatteavdrag för läxläsning.
Allvarligt talat så tycker jag läxläsning är en angelägenhet för elever och skola. Föräldrar ska tillhandahålla hotelltjänster, kärlek, uppmuntran, och tillrättavisning när det behövs. I övrigt ska de hålla sig i bakgrunden och komma ihåg att det kan vara svårt att släppa taget.
Rut-avdrag för läxhjälp är odelat positivt - Brännpunkt SvD
Tidigare inlägg: Läxor är till för elever, inte föräldrar
tisdag 20 november 2012
Pollettering, omodernt eller bra service?
Inom järnvägsbranschen anses pollettering vara omodernt och dyrt. SJ slutade med pollettering för flera år sen. Men det lever vidare i flygbranschen och i andra länders tågtrafik.
I Schweiz kan man checka in sitt flygbagage på 50 järnvägsstationer. Man kan också pollettera bagaget utan att flyga. Lämnar man in bagaget innan kl 09 kan man få ut det vid destinationen efter kl 18 och det kostar 158 kronor per väska. Man kan få bagaget skickat direkt till en lång rad hotell också, främst i de bilfria skidorterna. Det svenska flygcharterbolaget Vingresor erbjuder samma tjänst till sina kunder.
Även snabbtågen Eurostar erbjuder pollettering till stationerna Bryssel, London, Lille, och Paris, och det kostar 22 euro per väska.
I Tyskland, Frankrike och Österrike finns en liknande tjänst där bagaget körs från dörr till dörr, från ombud till ombud, eller till flygplatsen. DB och ÖBB tar två arbetsdagar och 17 respektive 15 euro per väska, medan SNCF tar en dag och 33 euro för en väska.
Varför fungerar detta på kontinenten men inte i Sverige? I Schweiz finns den internationella skidturismen där bil ofta inte är ett alternativ i och med att alpbyarna är bilfria. Det kan också finnas en tradition av att ta tåget till flyget sedan de största flygplatserna Frankfurt och Zürich fick tåganslutning redan 1972 respektive 1980. Samarbete med flyget bör ge volymer som gör driften rationell.
När Kastrup fick tåganslutning 1998 hade polletteringen i Danmark redan upphört. Arlanda fick tåg 1999, när SJ fortfarande hade pollettering, men det blev inget samarbete tåg/flyg inledningsvis. Sen kom terroristskräcken 2001 med utökad byråkrati. Numera har SAS ett biljettsamarbete med SJ som går ut på att vid förseningar så bokas man kostnadsfritt om till nästa tåg/flyg. Men något bagagesamarbete finns inte.
Check-in am Bahnhof. SBB
Checka in ditt bagage redan på hotellet - Ving.se
DB Kuriergepäck – Internationales Gepäck und Flughafenservice
Haus-Haus-Gepäck PLUS. ÖBB
Bagages, vélos & animaux - SNCF
Eurostar. Bagages
Komma-fram-garanti. Flyrail
Följande transfertider krävs för att garantin ska gälla:
Inrikes - tåg/flyg eller flyg/tåg: 45 minuter
Europa - tåg/flyg eller flyg/tåg: 60 minuter
Interkontinental - tåg/flyg eller flyg/tåg: 2 timmar
Fler tar tåget till flyget - Travel News
På tre år har antalet resenärer med SJ:s direkttåg från Östergötland till Arlanda fördubblats.
700 för att ta med cykeln på tågresan - Aftonbladet
SJ lade ner pollettering i november 2000.
onsdag 7 november 2012
Bör cykelorganisationer främja hjälmbruk?
I somras slutade det skottska cykelfrämjandet Spokes att marknadsföra cykelevenemang där hjälm är obligatoriskt. Anledningen är att hjälmar kan ge en falsk trygghet och minska cyklandet.
Nu har Cambridge Cycling Campaign beslutat att inte marknadsföra evenemang där reflexvästar eller hjälmar är obligatoriska eller görs gällande.
Jag är glad att den här debatten sprider sig. Så länge folk inte använder hjälmar vid promenader eller bilkörning till vardags så är det fel att ge sken av att hjälmar är självklart vid vardagscykling. Det viktiga är att man cyklar. Cyklister lever längre!
Tipstack till Elin!
Cycling body withdraws support for events that encourage the use of safety helmets - Scotsman
Cambridge Cycling Campaign motion on helmets and hi-viz overwhelmingly backed by members - Road.cc
Cambridge Cycling Campaign AGM report
Bilbranschen pratar cykelhjälm men tiger om bilhjälm - Ecoprofile
4 mars 2013:
Compulsory bike helmets on charity rides is the 'thin end of the wedge'. The Guardian
It's as pernicious as saying smoking is safe.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)