tisdag 20 november 2012

Pollettering, omodernt eller bra service?


Inom järnvägsbranschen anses pollettering vara omodernt och dyrt. SJ slutade med pollettering för flera år sen. Men det lever vidare i flygbranschen och i andra länders tågtrafik.

I Schweiz kan man checka in sitt flygbagage på 50 järnvägsstationer. Man kan också pollettera bagaget utan att flyga. Lämnar man in bagaget innan kl 09 kan man få ut det vid destinationen efter kl 18 och det kostar 158 kronor per väska. Man kan få bagaget skickat direkt till en lång rad hotell också, främst i de bilfria skidorterna. Det svenska flygcharterbolaget Vingresor erbjuder samma tjänst till sina kunder.

Även snabbtågen Eurostar erbjuder pollettering till stationerna Bryssel, London, Lille, och Paris, och det kostar 22 euro per väska.

I Tyskland, Frankrike och Österrike finns en liknande tjänst där bagaget körs från dörr till dörr, från ombud till ombud, eller till flygplatsen. DB och ÖBB tar två arbetsdagar och 17 respektive 15 euro per väska, medan SNCF tar en dag och 33 euro för en väska.

Varför fungerar detta på kontinenten men inte i Sverige? I Schweiz finns den internationella skidturismen där bil ofta inte är ett alternativ i och med att alpbyarna är bilfria. Det kan också finnas en tradition av att ta tåget till flyget sedan de största flygplatserna Frankfurt och Zürich fick tåganslutning redan 1972 respektive 1980. Samarbete med flyget bör ge volymer som gör driften rationell.

När Kastrup fick tåganslutning 1998 hade polletteringen i Danmark redan upphört. Arlanda fick tåg 1999, när SJ fortfarande hade pollettering, men det blev inget samarbete tåg/flyg inledningsvis. Sen kom terroristskräcken 2001 med utökad byråkrati. Numera har SAS ett biljettsamarbete med SJ som går ut på att vid förseningar så bokas man kostnadsfritt om till nästa tåg/flyg. Men något bagagesamarbete finns inte.

Check-in am Bahnhof. SBB

Checka in ditt bagage redan på hotellet - Ving.se

DB Kuriergepäck – Internationales Gepäck und Flughafenservice

Haus-Haus-Gepäck PLUS. ÖBB

Bagages, vélos & animaux - SNCF

Eurostar. Bagages

Komma-fram-garanti. Flyrail
Följande transfertider krävs för att garantin ska gälla:
Inrikes - tåg/flyg eller flyg/tåg: 45 minuter
Europa - tåg/flyg eller flyg/tåg: 60 minuter
Interkontinental - tåg/flyg eller flyg/tåg: 2 timmar


Fler tar tåget till flyget - Travel News
På tre år har antalet resenärer med SJ:s direkttåg från Östergötland till Arlanda fördubblats.

700 för att ta med cykeln på tågresan - Aftonbladet
SJ lade ner pollettering i november 2000.

Inga kommentarer: