I Aftonbladet 6 april skriver Natalia Kazmierska att enklare regler för cykling är en dålig idé. Det är viktigare att lågutbildade kvinnor har körkort så att de kan ta jobb långt bort, anser hon. Men det finns ingen konflikt mellan körkort och bättre villkor för cykling.
Tvärtemot vad Kazmierska skriver kommer man ganska långt med cykel. Hälften av Sveriges befolkning bor inom fem kilometer från jobbet, vilket tar 20 minuter på cykel, något som uppmärksammades av regeringen i infrastrukturpropositionen 2008. Vidare bor två av tre inom 10 kilometer.
I länder med mer cykling är det fler kvinnor som cyklar. Nederländerna är bäst i västvärlden på cykling, och där är 55% av cyklisterna kvinnor. Bättre förhållande för cykling gör det enklare att cykla till jobbet även med barn på cykeln. Det blir också lättare för barn att cykla själva.
Även om man har fyllt 18 år och har råd att ta körkort för bil är det inte alla som får. Det kan handla om synfel eller sjukdomar. För trafiksäkerheten är det viktigt med en gedigen körkortsutbildning.
Att främja cykling gynnar alla. Om fler cyklar blir det bättre framkomlighet och färre köer för bilister.
Kvinnor är ute och cyklar – men utan bil är det kört. Aftonbladet
Med bilen kan man ju inte bara åka dit man vill, oberoende av andra. Den ger en också möjlighet att leva utanför storstäderna och söka jobb som man inte skulle ha en chans att få annars. Utan körkortet blir man lättare isolerad och ofri, som Rasa i filmen ”Äta sova dö”, hon som varken har råd eller möjlighet att lära sig köra själv. Att lågutbildade kvinnor i dag ofta saknar körkort är ett långt större samhällsproblem än att racercyklisterna inte får bryta mot trafikregler de ogillar.
Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg. Cyklistbloggen
How to Get More Bicyclists on the Road. Scientific American
In the U.S., men’s cycling trips surpass women’s by at least 2:1. This ratio stands in marked contrast to cycling in European countries, where urban biking is a way of life and draws about as many women as men—sometimes more. In the Netherlands, where 27 percent of all trips are made by bike, 55 percent of all riders are women.
Cecilia Verdinelli: Bilism förstärker sociala hierarkier. Göteborgs-Posten
I sin stiliserade och lätt överdrivna form låter det som om bilismen finns för att rörelsehindrade invandrarkvinnor med autistiska trillingar skall slippa sätta sig på vagnen.
lördag 6 april 2013
Stop lobbying for bike rights. It's anti-feminist
A columnist in the Swedish newspaper Aftonbladet suggests bike advocates are just mamils with ridiculous demands, like being able to cycle side by side. For some reason Google won't give me a link with a translated version. So I pasted the text into their form. Here is the result with some small corrections. Have fun!
Kvinnor är ute och cyklar – men utan bil är det kört. Aftonbladet by Natalia Kazmierska, @Kazmierska on twitter
Women are out cycling - but without a car it is all over
It's kind of funny that Swedish middle-class men and Saudi women have one thing in common: They see the bicycle as symbol of freedom.
This week came news that Saudi Arabia's religious police will allow women to ride in Riyadh parks as long as they are dressed in full Muslim abaya and only pedalling around for fun. And an overseeing man is required, if not on the rear rack, then at least in the vicinity.
Meanwhile, in another part of the world, memiler - middle-aged men in lycra - bring out their Italian hardtail-weapons and embark on still gritty Swedish springtime roads.
Bike lobby has gained ground in Sweden in recent years.
In Gothenburg, the traffic office recently to introduce a controversial proposal following pressure from the pedal craze: the right to go against one-way streets, such as on Andra Långgatan.
It is just one of many strange requirements pushed by bicycle advocates.
If it were up to them, there would be legislative changes and new regulations to prohibit mopeds, allowing cycling side by side, have run a red light, skip stops and raise cycle speed limit.
Anyone who got away with sheer terror after being overtaken by a roaring memil, know that that the maximum speed is only formal.
It's about democracy and equality, says drop handlebar friends, who want to transform the country into Cycle Nation Sweden. The term "traffic power structure" [play on sex power structure] is used by those who think that our society is controlled by white men in the car.
That's why I wonder if it would be best that we women leave the bike at home?
Nothing has given me such a sense of freedom and power that when I took driver's license last year. By car, you can not just go where you want, regardless of others. It gives one the opportunity to live outside the big cities and look for jobs that you would not have a chance to get otherwise.
Without a drivers' license, you more easily become isolated and unfree, as Rasa in the movie "Eat sleep die," she who has neither means nor the opportunity to learn to drive herself. That less educated women today often lack a license is a far greater problem for society than racing cyclists should not violate traffic rules they dislike.
Sure the bike is more environmentally friendly, but that doesn't take you far. Ask the Saudi women.
Kvinnor är ute och cyklar – men utan bil är det kört. Aftonbladet by Natalia Kazmierska, @Kazmierska on twitter
Women are out cycling - but without a car it is all over
It's kind of funny that Swedish middle-class men and Saudi women have one thing in common: They see the bicycle as symbol of freedom.
This week came news that Saudi Arabia's religious police will allow women to ride in Riyadh parks as long as they are dressed in full Muslim abaya and only pedalling around for fun. And an overseeing man is required, if not on the rear rack, then at least in the vicinity.
Meanwhile, in another part of the world, memiler - middle-aged men in lycra - bring out their Italian hardtail-weapons and embark on still gritty Swedish springtime roads.
Bike lobby has gained ground in Sweden in recent years.
In Gothenburg, the traffic office recently to introduce a controversial proposal following pressure from the pedal craze: the right to go against one-way streets, such as on Andra Långgatan.
It is just one of many strange requirements pushed by bicycle advocates.
If it were up to them, there would be legislative changes and new regulations to prohibit mopeds, allowing cycling side by side, have run a red light, skip stops and raise cycle speed limit.
Anyone who got away with sheer terror after being overtaken by a roaring memil, know that that the maximum speed is only formal.
It's about democracy and equality, says drop handlebar friends, who want to transform the country into Cycle Nation Sweden. The term "traffic power structure" [play on sex power structure] is used by those who think that our society is controlled by white men in the car.
That's why I wonder if it would be best that we women leave the bike at home?
Nothing has given me such a sense of freedom and power that when I took driver's license last year. By car, you can not just go where you want, regardless of others. It gives one the opportunity to live outside the big cities and look for jobs that you would not have a chance to get otherwise.
Without a drivers' license, you more easily become isolated and unfree, as Rasa in the movie "Eat sleep die," she who has neither means nor the opportunity to learn to drive herself. That less educated women today often lack a license is a far greater problem for society than racing cyclists should not violate traffic rules they dislike.
Sure the bike is more environmentally friendly, but that doesn't take you far. Ask the Saudi women.
tisdag 19 mars 2013
Rondeller och flöde vid cykling

Jag vill cykla längs mjuka gröna linjen, inte den orange kantiga. Bild från bloggen Kalle Cyklar
I Göteborg finns 465 kilometer cykelbana, och kommunen gör en del forskning för att förstå varför folk väljer att cykla eller inte. Under 2010 lät man cyklister filma sin cykelfärd. I den efterföljande rapporten, Trygghet och säkerhet vid cykling i Göteborg, gjordes en mycket klok insikt: Om cyklisterna upplever att det inte finns ett flöde i cyklingen, kommer de att avvika från det tänkta trygga beteendet till förmån för att kunna cykla smidigt (med ett flöde).
och vidare:
Trafikmiljön påverkar i vilken utsträckning cyklisten tillåts uppleva flöde. Omotiverade stopp, exempelvis rödljus vid en tom korsning eller blockerad cykelbana stör flödet. På samma sätt inverkar en grön våg (cyklar prioriteras gentemot övriga trafikslag i en serie korsningar) eller långa, raka cykelbanor positivt på flödet.
Inbäddat i en tjänstemannarapport står det alltså att cyklister gör som de vill, inte som trafikplanerarna tänkt sig. Det räcker inte att trafikplanerarna tänker till och bygger sammanhängande cykelnät. För att cykelnätet ska fungera måste man dessutom ta hänsyn till det faktum att om cyklisterna inte gillar det, så kommer de strunta i det. Antingen genom att improvisera och bryta mot reglerna, eller genom att inte cykla alls.

Cyklister gillar frihetskänslan. Foto Mikael Colville Andersen
Ett exempel där trafikplanerarna prioriterar säkerhet framför flöde är den nya typen av rondeller. Där dras cykelbanan utanpå rondellen och även utanpå bilister som väntar på att köra in i den. Dessutom lägger man in några extra tvära svängar för att få cyklisterna att sakta ner.

Bild från bloggen Cykla i Halmstad
I Köpenhamn gör man annorlunda. Där har man bara ett blåmålat fält där cyklisterna ska vara. Man kan tycka att den svenska modellen med mer långtgående separation är säkrare, men om man samtidigt får sämre flöde kan det innebära sämre regelefterlevnad och/eller färre cyklister.

Foto Mikael Colville Andersen
Round and round we go. Copenhagenize
I Köpenhamn är det inte bara i rondeller man blandar cyklister med motortrafik, med bara en färgmarkering som skydd. I vanliga korsningar flätar man ihop cykelbanan med högersvängningsfilen för bilister. På ett ställe har man till och med gjort så att cykelbanan byter plats med högersvängningsfilen, med bara lite blå färg som skydd.

Foto Jack Thurston
Jag tycker det här är en riktig prioritering. Kan man inte uppnå ett bra flöde för cykling så finns det inte så mycket mening med att det är säkert. Många kommer cykla på sitt eget sätt, eller ta bilen.
I Köpenhamn har man sällan dubbelriktade cykelbanor, vilket är vanligt i Sverige. Det gör situationen lite mer komplicerad för svängande motortrafik eftersom det kan komma cyklister från båda håll.
Rondeller tas upp i rapporten. Många som intervjuades i rapporten uppelever det som obehagligt om de måste cykla genom en rondell tillsammans med andra trafikslag. Så är det säkert, men samtidigt visar rapporten hur viktigt det är med flöde. Om tryggheten uppnås på bekostnad av flödet så får man ett nytt problem istället för det gamla:
Det vi på Splitvision Research också kan se är att genom att upprätthålla och se till att det finns möjlighet för cyklisten till ett flöde i cyklingen, kan det göra att cyklisten inte tar onödiga risker som i sin tur skulle ha kunnat leda till incidenter eller olyckor.
Eftersom det ibland inte är möjligt att öka säkerheten utan att försämra flödet är det kanske värt att fundera på om inte motortrafiken ibland måste stå tillbaka på vissa ställen för att det ska bli både tryggt och smidigt att cykla. Rondellerna skulle till exempel kunna göras mindre för att ta ner hastigheten bland motortrafikanter. Det försämrar framkomligheten för stora bussar och lastbilar, men det kanske man får ta. Eller så kan antingen bussfilen eller cykelbanan gå rakt igenom rondellen.

Jag tror gatan heter Ceresgatan
Tidigare inlägg om rondeller:
Rondeller med hängslen och livrem
Huvudled och rondeller. Ett omaka par
tisdag 12 mars 2013
Tjuvar körde ihjäl sig. Polisens fel eller Trafikverkets?

Cyklande poliser i Köpenhamn. Foto © Mikael Colville Andersen/Copenhagenize
Några bensintjuvar körde ihjäl sig igår när de jagades av polisen. Det sägs att tjuvarna körde i filen för mötande trafik, och kanske var påverkade.
Som trafikant och cyklist tycker jag det är bra att polisen försöker sätta stopp för trafikanter som sätter sig själva och andra människor i livsfara.
Men jag tycker också det reser frågan vilket ansvar Trafikverket och bilfabrikanterna har, som tillhandahåller vägar och bilar där man kör i 70-90 kilometer i timmen. Med ett enkelt handhavandefel kan man ha ihjäl sig själv eller andra.
Många tror att alla färdmedel är ungefär lika farliga, men det stämmer inte. Det är 55 gånger säkrare att åka tåg än att åka bil. Att cykla är också ganska säkert, om man beaktar hälsoaspekten. Cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro än de som inte cyklar, på grund av den vardagsmotion man får av att cykla.
Häromdagen skrev jag på Ecoprofile om hur gamla landsvägar kan hastighetssäkras och anpassas till cykling. Den snabba trafiken kan gå på motorvägar eller järnvägar. På en sådan väg skulle det kanske vara lättare att stoppa tjuvar, och svårare att köra ihjäl sig.
Förundersökning inleds efter nattens polisjakt. Ekot
Uppsalapolisen kommer att utredas för tjänstefel och vållande till annans död, efter den dramatiska biljakten i natt som slutade med att två män i 20-årsåldern, misstänkta för att ha stulit bensin, omkom.
Wikipedia > Trafiksäkerhet > Val av färdmedel
Cykling mellan närliggande tätorter. Är cykelbana bästa lösningen? Ecoprofile
lördag 2 mars 2013
Huvudled och rondeller. Ett omaka par

Väjningsplikt på Delsjövägen, som annars är skyltad som huvudled.
Ju mer jag lär mig om trafik desto bättre förstår jag varför bilister ofta känner sig hunsade. Trafikreglerna och utformningen av vägarna skickar dubbla signaler.
Ett bra exempel är huvudleder som har byggts om med rondeller för att öka trafiksäkerheten. Det är ju bra men är inte huvudled och rondell egentligen oförenliga? Tanken med huvudled är ju just att korsande trafik inte ska begränsa ens framfart. Sen kommer man på att ojdå, det kan bli krockar om folk tänker så. Det är bäst att vi bygger rondeller, så att folk inte kör för fort genom korsningarna. Men borde man inte sluta skylta som huvudled då?

Efter rondellen är det åter skyltat som huvudled, det vill säga ingen väjningsplikt. Klicka för större. Foto (bägge) Google Streetview
Likadant är det med trafikljus. Tanken är att man ska köra rätt igenom korsningen utan att stanna. Tråkigt för den som råkar göra fel och hamnar i vägen för en bilist med grönt ljus. Det är ingen förlåtande vardagsmiljö.
Det verkar sitta långt inne, den här idén om att främja bilisters framfart. Det ger bilister en känsla av berättigande. Om man vill att bilister ska sakta ner och visa hänsyn är kanske grönt ljus och huvudled inte bästa sättet att uppnå det?
Ett annat bra exempel är parkeringsnormer och trängselskatt. Först förbjuder man hus utan parkeringsplats. På så vis ser man till att det alltid finns billig och riklig parkering. Det blir bekvämt och enkelt att ta bilen varthelst man ska. När detta bekväma och inbjudande system blir populärt säger man Nej! Nu är det dåligt för miljön, så vi inför trängselskatt. Man utformar alltså bebyggelsen för att det ska bli smidigt att köra bil och sen straffar man alla som gör det. Tänk på miljön!
Det skulle bli trevligare att gå och cykla om man slapp känna sig som en inkräktare på bilisternas utrymme. Att ta bort saker som parkeringsnorm, huvudled och trafikljus är bra sätt att minska bilisters dominans över cyklister och fotgängare.
Jag tror trafiksverige måste sätta sig ner och fundera igenom vad det är man egentligen vill.
Fotgängare lever farligt. Svenska Dagbladet
Den 62-åriga kvinna som gick mot rött ut på övergångsstället vid Noe Arksgränd fick så svåra skallskador efter kollisionen med lastbilen att hon avled. Väninnan, en kvinna i 50-årsåldern, klarade sig undan med lindriga skador.
– Ingen går att klandra. Väninnan säger själv att de gick mot rött och vittnen säger det också. Det är många som gör det och då kan man missa bilister, säger Hans Brandt.
sv.wikipedia.org/wiki/Huvudled
torsdag 14 februari 2013
Kan krigsretorik öka cyklingen?

Mörka moln över slagskeppet Tirpitz under ockupationen av Norge. Tirpitz var Europas största slagskepp genom tiderna. Foto okänd/wikipedia
Jag tycker det är trevligt att det ska forskas på bättre asfalt för cykling. Den ska ha bättre grepp och vara lite mjukare ifall man trillar. Kanske lite mer som den gummibeläggning som finns på löparbanor? Förhoppningsvis går den bra att snöröja också.
Men mottagandet bland cyklande twittrare och på HappyMTB var skeptiskt. Det verkar saknas förtroende för att trafiksverige ska göra något bra för cyklister. Kanske har det att göra med hur satsningen förpackas?
– Ungefär 1 500 cyklister skadas så allvarligt att de kommer till akutsjukhus och inte återfår sin fulla hälsa, säger Claes Tingvall. Cyklisterna utgör 41 procent av de allvarligt skadade i vägtrafiken, mot 34 procent för dem i personbil.
Ojdå. Det låter som rena kriget. Att man "inte återfår sin fulla hälsa" definieras inte i artikeln, så vi vet inte om det betyder att man blir helt paralyserad eller bara får lite huvudvärk av att gå på konsert. Jag tycker det blir tydligare om man räknar vårddygn. Bilister får fler vårddygn än vad cyklister får, men cyklister får ändå ganska många.
Ett ännu enklare mått är, vem lever längst? Det gör cyklister, och bilister har ökad risk för hjärtinfarkt. Cyklister får färre sjukdagar också.
En samlad bedömning av statistik och forskning är alltså att cykling redan idag är hyfsat säkert och mycket hälsosamt. Om fler cyklar blir det bättre folkhälsa, och det är en bra anledning till att forska på vilken asfalt som passar cyklister bäst.
Trafik- och hälsofrågor påverkar folks välbefinnande och ska därför inte helt överlåtas till Trafikverkets experter. Även lekmän måste kunna förstå de termer och mått som används i det offentliga samtalet.
Cyklister får mjuk asfalt. DN
Cyklister får mjuk asfalt. HappyMTB
Wikipedia > Cykel > Säkerhet och hälsa vid cykling
Bilpendling ökar risken för hjärtinfarkt. Umeå universitet
de.wikipedia.org/wiki/Tirpitz_(Schlachtschiff)
fredag 8 februari 2013
Inte fler vårddygn för cyklister
Sista tiden har
Tittar man på hela Sverige så är det alltjämt bilister som får flest vårddygn, 16 176 vårddygn under 2010. Cyklister fick 12 663 vårddygn, och 12 404 för mc/moped. Cyklister får dessutom kortaste vårdtiden per vårdtillfälle. Det är värt att nämna att definitionen på svårt skadad, som det handlar om här, är att man vårdas minst ett dygn. Så om man läggs in på måndag förmiddag och kommer hem på tisdag eftermiddag så är man svårt skadad. Skulle man ändra definitionen till minst två vårddygn kan jag tänka mig att många cykelskador skulle bortfalla.
Det här spelar roll. Idag kom en fin ledare i Expressen om hur bra det är med cykling. Men också om hur synd det är att "Cyklister numera är en större patientgrupp än bilister på sjukhus". Ja, förutom att det inte är sant. Till och med de som gillar cykling köper den felaktiga synen att det är farligt att cykla. Tack för det Folksam, NTF, If, och Trafikverket.
Sant är att cyklister lever längre och har färre sjukdagar.
Cyklisterna är ju trafikens hjältar. Expressen
Trafikanalys. Vägtrafikskadade i sjukvården 2010, tabell 5b
VTI, Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik, tabell 12a & 12b
sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm#Emot
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)