I Aftonbladet 6 april skriver Natalia Kazmierska att enklare regler för cykling är en dålig idé. Det är viktigare att lågutbildade kvinnor har körkort så att de kan ta jobb långt bort, anser hon. Men det finns ingen konflikt mellan körkort och bättre villkor för cykling.
Tvärtemot vad Kazmierska skriver kommer man ganska långt med cykel. Hälften av Sveriges befolkning bor inom fem kilometer från jobbet, vilket tar 20 minuter på cykel, något som uppmärksammades av regeringen i infrastrukturpropositionen 2008. Vidare bor två av tre inom 10 kilometer.
I länder med mer cykling är det fler kvinnor som cyklar. Nederländerna är bäst i västvärlden på cykling, och där är 55% av cyklisterna kvinnor. Bättre förhållande för cykling gör det enklare att cykla till jobbet även med barn på cykeln. Det blir också lättare för barn att cykla själva.
Även om man har fyllt 18 år och har råd att ta körkort för bil är det inte alla som får. Det kan handla om synfel eller sjukdomar. För trafiksäkerheten är det viktigt med en gedigen körkortsutbildning.
Att främja cykling gynnar alla. Om fler cyklar blir det bättre framkomlighet och färre köer för bilister.
Kvinnor är ute och cyklar – men utan bil är det kört. Aftonbladet
Med bilen kan man ju inte bara åka dit man vill, oberoende av andra. Den ger en också möjlighet att leva utanför storstäderna och söka jobb som man inte skulle ha en chans att få annars. Utan körkortet blir man lättare isolerad och ofri, som Rasa i filmen ”Äta sova dö”, hon som varken har råd eller möjlighet att lära sig köra själv. Att lågutbildade kvinnor i dag ofta saknar körkort är ett långt större samhällsproblem än att racercyklisterna inte får bryta mot trafikregler de ogillar.
Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg. Cyklistbloggen
How to Get More Bicyclists on the Road. Scientific American
In the U.S., men’s cycling trips surpass women’s by at least 2:1. This ratio stands in marked contrast to cycling in European countries, where urban biking is a way of life and draws about as many women as men—sometimes more. In the Netherlands, where 27 percent of all trips are made by bike, 55 percent of all riders are women.
Cecilia Verdinelli: Bilism förstärker sociala hierarkier. Göteborgs-Posten
I sin stiliserade och lätt överdrivna form låter det som om bilismen finns för att rörelsehindrade invandrarkvinnor med autistiska trillingar skall slippa sätta sig på vagnen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar