måndag 14 maj 2012

P4 Stockholm berättar spökhistorier om cykelskador


Nu är det bevisat: Cyklister kan förvandlas till spöken Foto © Mikael Colville-Andersen

Radio Stockholm P4 kör en kampanj för cykelhjälmar denna vecka. Kapten Hjälm intervjuar en hjärnforskare som beskriver hur en hjärnskada kan göra det svårt att fungera i dagens komplexa samhälle. Men det sägs inget om hur vanligt det är att just cyklister drabbas av såna skador. Det är spökhistorier.

Neurologiskt Handikappades Riksförbund har fakta om stroke (hjärnblödning). Trettiotusen personer drabbas av stroke i Sverige varje år. Det är 10-20 gånger antalet som vårdas för skallskador vid cykling, beroende på hur man räknar. Stroke är en av de främsta orsakerna till svåra och långvariga funktionshinder hos vuxna, enligt NHR. Till skillnad från patienter med stroke blir nästan alla skadade cyklister helt återställda. En av riskfaktorerna för stroke är brist på vardaglig motion, som just att cykla.

Cykling är hälsosamt och förebygger en mängd sjukdomar. Så många att cyklister faktiskt lever längre, det visar flera studier. Kapten Hjälm i P4 borde sluta utmåla cykling som farligt. Byt namn till Kapten Cykel och hylla alla som cyklar, oavsett val av huvudbonad!

Godmorgon Stockholm. Kapten Hjälm är tillbaka! P4 Radio Stockholm

VTI - Trafikskador 1998–2005 enligt patientstatistik
1300 cyklister läggs in för skallskada varje år. Vårdtiden är i genomsnitt 1,7 dagar. Se tabell 12a & 12b.

Stroke. Neurologiskt Handikappades Riksförbund

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm#Emot
Sex studier i vetenskapligt granskade tidskrifter visar att cyklister lever längre

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns en omfattande litteratur som styrker att användandet av cykelhjälm och lagstiftning som syftar till att göra hjälmen obligatorisk(<18åå) har en skyddande effekt mot hjärn- och skallskador. Visserligen ger cykelhjälm inget komplett skydd men det är det bästa och rimligaste alternativet. Rekommenderar att du läser denna cochranerapport http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD005401.pub3/abstract;jsessionid=FD0674C8DE03BFFDFE99B50B8F55C618.d03t04 eller denna välgjorda svenska studie http://heapro.oxfordjournals.org/content/22/3/191.long#ref-1

Om du fortfarande inte tror mig kan du söka på bicycle helmet efficacy på www.pubmed.com och bilda dig din egen uppfattning.

Fredrik, läkare

Erik Sandblom sa...

Fredrik, tycker du inte det spelar roll hur vanligt det är att cyklister får bestående hjärnskador av cykling? Det står inget om det i cochranerapporten. Omfattningen av problemet är en viktig parameter eftersom cykling är bra för hälsan. Det förebygger stroke, ökar koncentrationsförmågan och förlänger livet.

Andra studier visar att när hjälmbruket ökar markant (40 procentenheter på ett år) så får cyklister inte en bättre utveckling än trafikanter utan hjälmar, som fotgängare och bilister. Se länkarna nedan.

Läs gärna wikipedias artikel, det finns gott om bra forskning i vetenskapligt granskade tidskrifter på båda sidor. Bland annat nämns studierna du tar upp.

No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets - British Medical Journal

Head injuries and bicycle helmet laws - Accident Analysis & Prevention
The percentage of cyclists with head injuries after collisions with motor vehicles in Victoria declined by more, but the proportion of head injured pedestrians also declined; the two followed a very similar trend.

Håkan D sa...


Nej, Erik det spelar ingen roll egentligen hur vanligt eller mindre vanligt det är med huvudskador. Det räcker med EN gång och ett förstört liv så är hjälmen motiverad. Jag har själv gått i backen (senast 2009 då jag låg avsvimmad i 1-2 minuter och enl läkaren skulle jag haft bestående men om jag inte haft hjälm) två ggr på en tioårsperiod för att vara övertygad hjälmförespråkare. När jag hör dina och andras argument mot hjälmanvändande så kommer jag att tänka på kärnkraftsolyckan i Harrisburg och Tage Danielssons monolog "Sannolikheten". Sannolikheten att en kärnkraftsolycka ska inträffa är lika med noll. Alltså kan den inte hända. Men Harrisburg är ett faktum. Hur gick det till? Översätt gärna denna logik med cykling. Sannolikheten att krascha och slå i huvudet finns inte ändå sker det ständigt! Så vad är ditt problem? Förstör frisyren? Motvilja mot att någon annans säger åt mig vad jag ska ha på mig? Eller vad?

Erik Sandblom sa...

Håkan, som jag skrev i inlägget så lever cyklister längre än de som inte cyklar till vardags. Vill man rädda liv ska man alltså öka cyklingen så mycket det går. Om hjälmreklamen minskar cyklingen så kostar det fler liv än det sparar.

Jämför med terrorattacker. Man skulle kunna tvinga alla tågresenärer att gå genom en säkerhetskontroll. Det skulle säkert förhindra en och annan terrorattack. Men samtidigt blir det mycket krångligare att åka tåg vilket kan leda till att folk kör bil istället. Eftersom tåg är bokstavligen 100 gånger säkrare än att åka bil skulle det troligen bli fler dödsfall totalt sett av en sådan politik.

Anonym sa...

Håkan D: Om det räcker med EN gång för att motivera cykelhjälm, så borde ju hjälmen också gälla för bilister, gående och hemmafixare, eller hur tänker du där? Hur många skallskador måste dessa ådra sig innan de ska påtvingas hjälm? Var finns logiken?

Anonym sa...

Håkan , faktiskt är problemet med hjälmar, att de ochså kan döda folk. Antalet av nackskador ökar om folk användar hjälm. ögonmätligt dödar hjälmarna ungefär lika många som de räddar.