tisdag 15 maj 2012
Ny lastbil blir lika lång som tåg
En extra stor lastbil testas i timmerstransporterna Överkalix-Munksund, 170 km. Av de 170 km man kör, går 140 längs järnvägen Morjärv-Piteå.
Ibland sägs att godset måste gå med lastbil för att det är trångt på järnvägen. Men det stämmer inte. Trångaste sektorn på sträckan är på stambanan Boden-Nyfors på sena eftermiddagen. Även då finns gott om lediga tåglägen, det framgår av Trafikverkets grafiska tidtabell. De sluttande strecken i grafen är tåg och de kör från vänster mot höger. Grafen visar tiden från kl 16 till kl 20.
Egentligen är det ganska roligt att virket måste köras 170 kilometer bort för att sågas. Det måste vara en väldigt speciell såg, och väldigt speciellt virke också.
Grafiska tidtabeller för Tågplan 2011. Trafikverket
Här kommer Europas längsta timmerbil - Ny Teknik
Den här testbilen har rullat fram och tillbaka de 17 milen mellan en virkesterminal i Överkalix till ett sågverk i Munksund utanför Piteå i tre års tid.
Swedish lorry move shows Brussels ‘hasn’t thought this through’ - Transport & Environment
Superlång lastbil testas i Skåne
Det här är första vågen av försöksfordon. Ytterligare ett tiotal kommer inom en fyraårsperiod att provköras i Småland, Västernorrland, Dalarna och Gävleborg.
Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar - Ecoprofile
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar