måndag 11 oktober 2010
Ökad cykling, fluga eller trend?
Det är härligt att cyklingen ökar i många städer som t ex i New York, Köpenhamn och Stockholm. Men tänk om det bara är en fluga? Om tio år är det kanske dött igen, och alla åker spårvagn och elbilar istället. Misstag idag, som till exempel hjälmkampanjer, kan skada cyklingen under lång tid framöver.
USA var ett ledande cykelland för 100 år sen, men utvecklingen hämmades av monopolfasoner som gjorde att nästan alla cyklar hade tubdäck i ett stycke. Tubdäcken var mycket dyra och svåra att laga. Medan resten av världen gick över till vanliga däck hängde tubdäcken kvar i USA till Schwinn började sälja cyklar med moderna däck i början av trettiotalet. Men vid det laget hade bilismen redan gått om cyklismen, och cykeln sågs nog mer som en esoterisk sportartikel än som ett transportmedel.
Under andra världskriget gjorde cykeln en liten comeback i USA, men det blev kortlivat, troligen för att cykling aldrig hann etablera sig som ett seriöst transportmedel innan kriget.
Det syns på filmer från slutet av trettiotalet från Köpenhamn respektive Portland, Oregon. I filmerna syns mycket biltrafik i Portland och mycket cykling i Köpenhamn. Idag sker 37% av jobbpendlingen i Köpenhamn med cykel, men inte ens 10% i Portland. Cykling är delvis en kulturell företeelse på så vis att förändringar är möjliga, men de tar tid. Misstag kan alltså ta lång tid att reparera.
Fixed Gear Gallery: Patents, Profits, & Perceptions
The American single-tube tire dominated the United States bicycle market for forty years, from the close of the 1890s Bicycle Boom to the Great Depression in the 1930s. ... During the single-tube's reign, bicycles fell almost totally out of general use in the United States -- a false start that has hampered American cycling ever since.
Let's go ride a bike: Bike Cycle: Doomed to Repeat History?
However, as I read the article, I realized it was eerily similar to the issues presented today. Take out the retrograde parts about "men" going to the office and "housewives", and the piece could have been in the latest issue of Time. The writer seemed very excited about the future of transportation cycling in America, yet 70 years later there's been no progress. To me this is horrific in a Twilight Zone kind of way.
BikePortland: A look at Copenhagen and Portland traffic, circa the 1930s
Portland can't draw on a similar legacy. Our decision makers and elected officials did not grow up riding a bike comfortably and efficiently around a city (rubbing shoulders with their well-dressed peers).
Bonuslänk:
Modern Mechanix: Miracles You’ll See In The Next Fifty Years (Feb, 1950)
The highways that radiate from Tottenville are much like those of today, except that they are broader with hardly any curves. In some of the older cities, difficult to change because of the immense investment in real estate and buildings, the highways are double-decked. The upper deck is for fast nonstop traffic; the lower deck is much like our avenues, with brightly illuminated shops.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar