I somras testades tåglutning med GPS istället för accelerometer, om jag fattat rätt. GPS-lutningen ska ha gett färre åksjuka resenärer. Proven skedde med X 2000 Stockholm-Hallsberg och åter. Om jag förstår rätt så är GPS bättre eftersom GPSen i förväg vet när lutningen ska ske och då kan mekaniken kompensera bättre. Med accelerometer måste lutningen inledas efter att tåget redan hamnat i kurvan.
Ekot: Forskning kan hindra åksjuka på tåg
Res och Trafikforum: Hopp om räddning för åksjuka
KTH: Så ska åksjukan minimeras
13 procent mår inte bra när de åker med X2000. 9 procent mår illa och ungefär 1 procent blir riktigt åksjuka.
Postvagnen: Testkörningen med Gröna tåget
SVT 6 augusti 2011: Ingen mer åksjuka på snabbtågen
Motion sickness on tilting trains - Federation of American Societies for Experimental Biology
Tidigare studier:
Tilting trains. Technology, benefits and motion sickness (PDF)
Restiden kan minskas med 9% genom en kombination av högre toppfart, bättre acceleration och bättre lutning.
VTI: Åksjuka i korglutade tåg -- beskrivning och analys av dagsläget
"Frekvensvägningskurvor finns som resultat från laboratorieproven, med känslighetsmaximum vid 0,2 Hz eller lägre. " 0,2 herz motsvarar en svängning var femte sekund.
VTI: Inflytande av horisontell rörelse och/eller rollrörelse på illamående och åksjuka. Experiment utförda i en rörlig simulator
Denna studie överstämmer med tidigare tågstudier att en lägre kompenseringsgrad av den laterala accelerationen (dvs lägre rollrörelse) minskar risken för illamående.
IDG: Korglutningssystemet håller dig bekvämare på spåret
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar