söndag 29 maj 2016

Kul med matte!

Sveriges Television rapporterar att 650 personer skadats på tio år för att de var försjunkna i sina mobiler när de gick eller cyklade. 650, det är ju jättemånga! Eller? Låt oss använda jämförande tal för att se närmare. Vi gör en tabell:

Sveriges befolkning:9 851 017
Skadade i fallolyckor:88 712
Skadade cyklister:4131
Påkörda fotgängare:927
Skadade pga distraherade, per år:65
Värden för 2015 eller 2014. Källor: Socialstyrelsens patientregister, SCB, SVT.

Vi ser direkt att talet längst ner i tabellen är nästintill försumbart. Vi behöver inte räkna för att se det. Att göra en sådan enkel jämförelse utan några räkneövningar kallas ibland för rimlighetskontroll. Vill vi vara tjusiga och räkna ändå, så får vi fram att mindre än en procent av skadorna är mobilrelaterade. Utslaget på hela befolkningen ser vi att 0,007 procent av befolkningen drabbas av sådana skador varje år.

Vi kan alltså använda matte för att se att SVT:s artikel är strunt. Deras egen statistik visar att mobilrelaterade olyckor är helt försumbara.

Ett annat exempel kommer från Expressen, som rapporterar att bostadsminister Peter Eriksson (MP) under sin tid som europaparlamentariker tagit fram golfbollar med sitt namn på, för att främja sport. Skattebetalare har betalat tiotusen kronor för detta. Är det en stor skandal? Vi gör en tabell:

EU:s årliga utgifter, kronor:ca 1 120 000 000 000
Antal invånare i EU:508 940 955
Kostnad för golfbollarna, kronor:10 185

Vi ser att kostnaden är liten i förhållande till såväl EU:s budget som antalet invånare. Om vi räknar på det får vi fram att varje invånare i EU betalat 0,002 öre för golfbollarna. Skulle man vilja kompensera invånarna och betala med mynt skulle man kunna dela upp befolkningen i grupper om femtiotusen personer som vardera får dela på varsin enkrona.

Enligt Expressens egna uppgifter är detta alltså en skandal av mikroskopiska mått.

Det behövs bara en enkel rimlighetskontroll för att se att dessa två nyheter är trams. Ändå presenteras de som riktiga nyheter. De har gått igenom redaktionskontroll och skribenterna skyltar med sina namn.

Jag ska erkänna att jag funderat en del över detta: Hur kan människor vara så korkade? Hur hänger det ihop med fantastiska bragder som att flyga till månen och utrota smittkoppor?

Kanske hänger det ihop med traditionella värden som noggrant arbete och ödmjukhet. När man gör häftiga saker som att flyga till månen eller utrota smittkoppor så skärper man sig och glömmer inte rimlighetskontrollen. Men jag tror också folk gärna överskattar sin förmåga. Det känns bra att tänka sig att man är smart, precis som det känns bra att köra fort och äta onyttiga saker.

Det känns alltid lockande att intala sig att man är väldigt smart. Det är ett av många skäl att roa sig med enkla rimlighetskontroller.

Fotnot: En falloycka är när någon faller omkull, halkar, snavar, trampar snett, trampar igenom eller faller till en lägre nivå.

måndag 23 maj 2016

Transportstyrelsen silar mygg och sväljer kameler


Mindre än en procent av cyklisters skador kan hänföras till mobiltelefon. Klicka för större

Transportstyrelsen har inget problem med lastbilar där chauffören inte kan se vid sväng. De har godkänt 33 meter långa lastbilar med dålig förarsikt. Under åren 2007-2012 omkom 13 cykister så kallade högersvängsolyckor.

Men att fotgängare och cyklister använder mobiltelefon, det tycker Transportstyrelsen är jättedåligt. Myndigheten har tagit fram uppgifter som visar att många skadas på detta sätt, 650 stycken på tio år. Men de har använt uppgifter från akutsjukvården, vilket innebär att många av skadorna var lindriga och inte ledde till inläggning på sjukhus. Sådana lindriga skador är ojämnt rapporterade.

Anna Niska på VTI tittade på allvarliga skador och fann då att bara 0,2 procent av cyklisters kunde hänföras till mobiltelefon. De vanligaste orsakerna var dålig utformning av cykelbanan och bristande drift och underhåll.

Så mobiltelefoner verkar inte vara något problem för cyklister. Däremot är det många som omkommer för att de blir överkörda av chaufförer i lastbilar med dålig förarsikt. Jag tycker Transportstyrelsen ska tänka på sin trovärdighet.

Statistik över cyklisters olyckor. Faktaunderlag till gemensam strategi för säker cykling. VTI

Distraherade av mobilen – skadade i trafiken. SVT Jönköping

Mobilanvändning på cykeln sänker farten. Forskning.se

söndag 8 maj 2016

Förslag på lagändringar till folkhälsoministern


Folkhälsoministern säger till Aftonbladet att det kan bli lagändringar för att förbättra folkhälsan. Därför har jag tre förslag som skulle ge bättre hälsa:

1. Gör det lagligt för alla att cykla såväl med som utan hjälm. Cyklister lever längre eftersom det är hälsosamt. Ju fler som cyklar, desto fler liv kan räddas! Cykling är bra för hjärnan också. Barn som cyklar eller går till skolan presterar bättre, och motion förebygger stroke. Så avskaffa lagen om att barn under 15 måste ha hjälm vid cykling!

2. Sluta förbjuda hus utan parkeringsplatser. De flesta kommuner kräver ett visst lägsta antal parkeringsplatser för bil, annars får man inte bygglov. Det gör det dyrare att bygga i centrala, gång- och cykelvänliga områden. Folkhälsoministern kan besluta om en attitydpåverkande informationskampanj till landets kommuner.

3. Slopa reseavdraget. Det används nästan uteslutande till att subventionera bilpendlande och bidrar till bilköer. Vill man öka incitamentet att jobba är det bättre att sänka jobbskatten.

Där har ni tre lagändringar som bör vara prioriterade för alla som vill se bättre folkhälsa!

”Sitta är bland det farligaste som finns”. Aftonbladet