söndag 25 oktober 2015

Därför ljuger NTF om hörlurar



Både lastbilar och NTF har stora döda vinklar. Foto Portsmouth CTC

Cyklister med hörlurar hör lika bra som bilister med radion avstängd och rutorna uppe. Och det är tillåtet att vara döv i trafiken.

Det har inte hindrat NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) från att föreslå ett förbud mot att cykla med hörlurar. De påstår att sex cyklister omkommit de senaste veckorna i England, för att de hade hörlurar.

Det är lögn. Vi vet inte om de sex hade hörlurar, men vi vet att fem av dem dog i kollision med lastbilar och bussar i London. Händelserna inträffade dessutom hösten 2013, inte "de senaste veckorna". Men det är likadant i år. Åtta cyklister har omkommit i London hittils under 2015, och sju av dem dog i kollision med lastbilar. Lastbilschaufförerna sitter högt upp och när de ser sig över axeln vid sväng så syns bara en vägg. Därför ser de inte cyklisterna och mejar ner dem.

Problemet är väl känt utanför NTF. En ny EU-regel är på gång som ska ge bättre förarsikt, och under tiden önskar sig London Cycling Campaign att lastbilar inte ska få köra i London under morgonrusningen. De vill också ha bättre kontroll av chaufförernas körkort och utbildning.

Men Londons konservative borgmästare Boris Johnson vill inte ha mer regler och byråkrati. Därför pratar han hellre om hörlurar än om farliga lastbilar. Han vet att nya begränsningar för lastbilar är en realistisk åtgärd som faktiskt kan gå igenom, så därför stödjer han inte det. Av samma anledning är han emot en lag om cykelhjälmar. Ett hörlursförbud är däremot orealistiskt, så därför kan Johnson framstå som att han "gör något" genom att ropa på hörlursförbud.

Den där EU-regeln, förresten, den motarbetades av alliansregeringen på uppdrag av Volvo. Och NTF sa inget. Dåvarande ordföranden Johan Lindström påstår att de hellre "jobbar lokalt". Så NTF följer bara sin linje: lastbilar med dålig förarsikt är inget problem.

Cyclists with iPods hear the same as motorists listening to nothing. BikeBiz

Ska hörlurar förbjudas i trafiken? P4 Värmland

Boris Johnson considers ban on London cyclists wearing headphones. The Guardian
Johnson faces pressure to consider a system to restrict lorries' access to central London during peak time, a plan already in force in Paris.

Sixth London cyclist killed in less than two weeks as man dies in lorry incident. The Guardian
All but one of the riders were in incidents involving a truck, bus or coach.


What are we calling for? London Cycling Campaign

In 2015, eight cyclists have been killed on London’s roads. Seven of those fatalities have involved a lorry.

Boris Johnson says he won't make helmets compulsory on cycle hire scheme. Road.cc

Sverige lobbar mot säkrare lastbilar. Expressen
Sverige och Frankrike har tryckt på för att inga bolag ska få tillverka säkrare lastbilar förrän 2025. Anledningen är att de vill skydda lastbilstillverkaren Volvo/Renault – som nyligen kommit med nya modeller – från konkurrens, skrev Financial Times i förra veckan.

6 kommentarer:

Jocke von Scheele sa...

Jag har svårt att tänka mig något annat område där debatten präglas av så mycket tvärsäkert hittepå som trafiksäkerhet för cyklar.

Anonym sa...

Jag har mailat artikelskribenten på SVT om detta. De tog upp det som en stor nyhet..

"Den 8:e oktober publicerade du en artikel på SVT Nyheter om att det är farligt att cykla med hörlurar:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ntf-livsfarligt-att-cykla-med-musik-i-horlurarna
Rubriken var "NTF: Livsfarligt att cykla med musik i hörlurarna"
Jag skulle vilja be er på SVT att vara lite mer källkritiska och inte bara publicera det som NTF säger som en stor nyhet. I detta blogginlägg med många källor (se sist i inlägget) finns en diskussion om varför NTF har fel.

http://eriksandblom.blogspot.se/2015/10/darfor-ljuger-ntf-om-horlurar.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

För alla cyklisters skull skulle jag gärna se att ni gjorde en ny artikel utifrån NTF:s påstående, inklusive en granskning av det. Att NTF troligen har fel skulle väl ha större nyhetsvärde än denna konstiga idé de hade."

Rolf Broberg sa...

Bra där, Anonym! Och bra Erik också förstås!

Rolf Broberg sa...

Det finns en aspekt av hörlurar som är värd att beakta.

Hörlurar minskar förmågan att höra ljuden i trafiken. Det är andemeningen i titeln "Cyclists with iPods hear the same as motorists listening to nothing". Ljudintrycken avskärmas alltså lika mycket som om man vevar upp rutorna och drar på ett eget motorljud.

När behöver vi hörselintrycken som bäst i trafiken? Jag menar att det är för att få en uppfattning om det vi inte ser, dvs det vi har bakom oss och som kommer ikapp. För cyklister kan det vara bilar som kör ikapp. För gående kan det vara cyklar som kör ikapp. Jag tycker att gående som hör mig komma ikapp samspelar bättre än de som går med lurar. Min text http://trafikistan.se/vadan-av-att-ha-rosa-horlurar/ handlar bl.a. om det. Den som kör snabbast av alla behöver inte höra något, bara se rakt fram.

Högersvängande lastbilar saktar in före svängen. Då kan cyklar köra ikapp och rentav tro att lastbilen saktar in för att släppa dem före. Det hände mig och kunde ha gått mycket illa. Hade chauffören hört mig så hade han säkert låtit mig passera också. Min skräckupplevelse beskrivs i http://trafikistan.se/svangande-lastbil-nara-ogat/ .

Erik Sandblom sa...

Jocke, tack för medhåll!

Anonym, bra jobbat!

Rolf, tack för beröm!

Angående lastbilschaufförer som inte hör så har tyska Cykelfrämjandet föreslagit så kallade bromsassistenter. När chauffören svänger höger så kollar en radar att det är fritt i döda vinkeln. Är det inte det, så varnas chauffören och bromsarna slår till automatiskt. Man kan tänka sig att radarn spelar upp ett varningsljud. Mer om det här:
Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar. Ecoprofile

Erik Sandblom sa...

Ett viktigt tillägg till detta inlägg är att de felaktiga påståendena kommer från reportern. Cyklistbloggen har kontaktat SVT:s reporter, som säger att han råkade röra ihop det. Bland annat blandade han ihop utskriftsdatumet med datumet för artikeln.

Kanske är alltsammans bara ett resultat av missförstånd, och ingen har önskat vilseleda. Men jag får inte ihop det. Faktafelen är så stora och så insinuanta, och så väl anpassade till NTF:s agenda att jag tvivlar på att allt bara skulle vara tillfälligheter. Se även min kommentar efter Cyklistbloggens inlägg:

SVT Nyheter presenterar två år gammal händelse som nyhet. Cyklistbloggen