tisdag 15 januari 2013
Rondeller med hängslen och livrem
Cykelbanor leds ofta runt utsidan av rondeller, så att "bilvägen" korsas i rät vinkel. Cykelbanan dras också en extra bit utåt så att bilister som väntar på att få köra in i rondellen inte blockerar cykelbanan. Dessutom görs en skarp sväng så att cyklisterna måste sakta ner lite grann, vilket hjälper högersvängande bilister som kanske annars skulle krocka med cyklisterna. Lastbil i högersväng är en vanlig dödsorsak bland cyklister.
Resultatet kan möjligen kallas trafiksäkert men det är oattraktivt för cyklister, som dels får en omväg och dels måste sakta ner i de tvära svängarna. Detta oavsett hur mycket trafik det råkar vara vid tillfället. Det är lite för mycket hängslen och livrem för min smak.
En enklare lösning finns i vissa korsningar i Köpenhamn. Där flätar man ihop cykelbanan med högersvängningsfilen för bilister. Det gör att cyklisterna inte hamnar till höger om högersvängande motortrafik. Bilden visar HC Andersens Boulevard alldeles öster om Tietgensgade/Stormgade. Det är ingen rondell, men exemplet visar hur cyklisternas framkomlighet förbättras om man ibland blandar cyklister och bilister på samma utrymme. Det finns ingen vits med total separation om det försämrar för cyklister.
Forskning visar att ju fler som cyklar desto säkrare blir det. Bilister och lastbilschaufförer blir bättre på att uppmärksamma cyklister när de förväntar sig att se dem. Därför kan det öka trafiksäkerheten att göra det bekvämt och effektivt att cykla. Ger man cyklister extra omvägar och tvära kurvor kan det minska cyklingen och indirekt försämra säkerheten. Dessutom lever cyklister längre genom hälsoeffekten. Om man krånglar till cyklingen i syfte att öka säkerheten kan det kosta fler liv än det sparar.
Rondellen vid Kalles väg. Kalle Cyklar
Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar. Ecoprofile
en.wikipedia.org/wiki/Safety_in_numbers
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Skicka en kommentar