tisdag 24 april 2012

Cykling eller hjälmbruk, bara att välja

I Stockholm ökar cyklingen samtidigt som hjälmbruket också ökar. Det gör att många tror att det inte finns någon målkonflikt mellan ökad cykling och ökat hjälmbruk. Men andelen cykelresor är fortfarande ganska låg i Stockholm, och ökningen skulle kunna bero på andra saker som t ex ökad befolkning, trängsel i tunnelbanan, fler cykelbanor, och att ökningen sker från en låg nivå.

De svenska städer som har mest cykling är också sämst på hjälmbruk. De ligger under riksgenomsnittet på 27% vad gäller hjälmbruk.

Problemet med hjälmreklam är inte bara att det får cykling att framstå som farligt (det är inte farligare än att gå, per kilometer räknat) utan det blir krångligt, svettigt och nördigt också. Anta att man vill öka resandet med buss för att minska trängsel och miljöpåverkan. Om man då uppmanar resenärerna att ta på sig särskilda busshjälmar, skulle det underlätta eller försvåra arbetet med att öka bussresandet? Skulle resenärerna känna sig coola eller töntiga när de kom till jobb och skola med busshjälm? Skulle kolleger och kamrater acceptera beteendet eller skulle busshjälmen komma att stå för en sorts dryg politisk korrekthet som många gärna vill slippa?

Källor: VTI, Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988-2009 tabell 1, Stockholms cykelplan sidan 5, Cykelåret i Göteborg 2011, kommunernas hemsidor sv.wikipedia.org/wiki/Cykel#Cykelns_roll_i_resandet

Tillägg: En utökad version av detta inlägg finns på Ecoprofile: Cykelstäder eller hjälmstäder, bara att välja

5 kommentarer:

Palle sa...

Ha ha. Busshjälm...Borde även införa flyghjälm. Man riskerar ju att få en kasse med taxfree-vin i skallen :) Bra skrivet!

Anonym sa...

Vad är den genomsnittliga resvägen i städerna? Något säger mig att det skulle kunna påverka andelen cyklister.

Erik Sandblom sa...

Anonym, du har nog rätt i att avståndet till jobbet påverkar andelen cyklister. Men å andra sidan går det i princip lika fort att cykla som att åka med kollektivtrafiken i Stockholm och Göteborg. Så även om avståndet är längre borde det inte ta längre tid att cykla.

Christian sa...

Faktum är att bussbolagen har sin "hjälm"-fråga: säkerhetsbälten.

Om bussen är utrustad med säkerhetsbälten, som till exempel Norrtäljebussarna, så kan man få 1500 spänn i böter om man inte tar det på sig:

http://sl.se/sv/Resenar/Fragor-svar/Regler-sant/Maste-jag-anvanda-balte-nar-jag-aker-buss/

Trots det är det ingen fråga som bussåkerierna driver särskilt hårt, om man får ta i i underkant.

Christian sa...

Och själv skulle jag, utan att ha något annnat än egen åsikt bakom det, tolka siffrorna för Stockholm som att de få som cyklar i stan är livrädda.

Jag kan tänka mig att hjälmanvändandet i huvudstaden skulle minska om cykelfälten gjordes bättre.