Antal cyklister per vardag år 2011, förändring sen 2006.
Vasagatan | 3890 | -24% |
Skeppsbron | 3440 | +34% |
Ullevigatan | 3240 | -11% |
Götaälvbron | 2910 | -21% |
Nya Allén | 2840 | -6% (första mätår 2009) |
Örgrytevägen | 2440 | -13% |
Hjälmbruket ökar så det blir alltmer krångligt att cykla. Samtidigt ökar både hjälmbruk och cykling i Stockholm så det finns uppenbarligen fler faktorer som spelar in.
Var cyklar Göteborgarna - Cykelpendlare
Cykelåret i Göteborg 2009 (PDF)
Barnen tar över innerstaden - Svenska Dagbladet
För trettio år sedan bodde det knappt 7 500 barn upp till fem år innanför tullarna i Stockholms innerstad. I dag är de 19 000. SvD frågade sig varför och fick svaret bland er läsare.
3 kommentarer:
Det är praktiken omöjligt att cykla i det grova grus Göteborgs stad sprider på cykelbanorna utan att få punktering. Cykeltrafiken måste vara minimal för närvarande.
Fick punka i måndags, men lagat i dag. Men nu närmar sig våren. Härligt!
Jag vill tipsa om min blogg "En cyklists vardag i Göteborg" som finns på adressen gbgcyklaren.blogg.se.
Jag lägger ut filmer från cykelturer i centrala Göteborg med omnejd. Där finns en hel del intressant att se.
I Göteborg säger man att man måste använda grovt grus för att det inte ska blåsa bort. I Trollhättan där jag bor använder man "tumlat grus" just för att inte orsaka punkteringar. Blåser det inte i Trollhättan?
Jag besöker och cyklar ofta i Göteborg, och det gruset är verkligen vedervärdigt i jämförelse. Cyklade i söndags från Torslanda till centrum via Björlandavägen för att slippa vägbyggena. Körde för säkerhets skull på bilvägarna eftersom jag upplevde att det grova gruset skulle vara en stor risk för omkullkörning. Körde dessvärre omkull på svarthalka i december på Kongahällavägen och bröt benet. Så halkbekämpning behövs, men jag vill inte slå upp det benbrottet pga omkullkörning på grus!
Skicka en kommentar