lördag 20 mars 2010

1959: Duopol bil-flyg


Ultra Swank: Architecture: Eero Saarinens JFK Terminal

1959 öppnades den första flyglinjen nonstop över Nordatlanten [1]. Det var Pan American Airlines som kunde flyga nonstop mellan London och New York med den nya Boeing 707 som hade en marschfart på drygt 900 km/h. Tidigare behövde man mellanlanda för att fylla på bränsle. Det var början på slutet för atlantångarna, som tog fyra dagar på sig och som därmed hade höga personalkostnader.


Atlantångare vid Manhattan 1963

1959 började Vikinglinjen köra sin bilfärja mellan Sverige och Finland [2], och Gotlandstrafiken fick sin första bilfärja 1955 [3]. Idag är i princip alla passagerarbåtar bilfärjor, i alla fall på de lite längre sträckorna.

Så man kan säga att det var 1959 som duopolet bil-flyg uppstod. Sen dess är man klorofyllkommunist/orakad feminist om man förespåkar cykling eller spårtrafik som alternativ till bil och flyg. Inte ens den kände motorvägsmotståndaren Jane Jacobs tyckte att kollektivtrafik är särskilt bra. Och precis som många nordamerikaner tyckte hon att cykling var något främmande [4]. Något man pysslade med i Shanghai och Amsterdam.

En annan sak hände 1959... man började bygga Shinkansen i Japan! Fram till dess fanns mest smalspår i Japan, men snart skulle tågen börja köra på normalspår i 210 km/h [5]. Till 2013 ska farten höjas till 320 km/h [6]. Mer om snabbtåg i ett senare inlägg!

[1] The Opening of the Commercial Jet Era

[2] sv.wikipedia.org/wiki/Viking_Line

[3] sv.wikipedia.org/wiki/Rederi_AB_Gotland

[4] en.wikipedia.org/wiki/The_Death_and_Life_of_Great_American_Cities

[5] en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen

[6] en.wikipedia.org/wiki/E5_Series_Shinkansen

Alf Hornborg, professor i humanekologi, Lunds Universitet skriver om olja på SVT.se. Allt är oljans fel: attackerna elfte september, bostadsbubblan i USA och den därpå föjande finanskrisen, och klimatproblemet.
SVT.se: "Sista sucken för den fossildrivna världsekonomin"

Inga kommentarer: