I Stockholm får man 1200 kr i böter om man fuskåker på buss och tunnelbana. Dessutom sätter dom nu upp extra höga spärrar, till en kostnad på 270 miljoner kronor på tre år*. Men att parkera på en busshållplats och hindra trafiken kostar bara 900 kr i böter.
Det borde naturligtvis vara tvärtom eftersom bilisten hindrar trafiken. Det gör inte fuskåkaren. Fuskåkning innebär inget annat än en utebliven intäkt (plus den högst marginella extra energiåtgången och eventuella trängseln. Bara för att förekomma alla felfinnare!).
I Sverige har vi ingen statsreligion. Istället har vi religionsfrihet för alla bilister
I Sydsvenska Dagbladet står det att en parkeringsvakt i Malmö utsatts för halsgrepp och hot. Nu nekas hon skadestånd. ”Vissa utsatta yrkesgrupper måste ha en större mental beredskap”, enligt tingsrätten. Ungefär som soldater alltså.
DN: Så blir de höjda avgifterna
DN: Ny spärr ska stoppa gratisåkare
Sydsvenskan: P-vakt ersätts inte för strupgrepp
GP: Allt fler får p-böter i Göteborg
Det kostar dock 1 200 kronor att ertappas med att inte betala eller betala för lite inom kollektivtrafiken men endast 400 kronor att inte betala eller betala för lite på en p-plats.
*) Men det ska fortfarande gå att fusköppna dem. Man kan lura sensorn bakom spärren med en halsduk. Själv brukar jag cykla...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Var hittar du prisuppgiften för de nya spärrarna?
Hursom, intressant notering:
http://www.yimby.se/2010/02/glasa-in-perrongerna_873.html#c19019
För samma kostnad skulle vi kunna glasa in ungefär 5 tbane-stationer och rädda flera människoliv varje år och kraftigt minska störningarna i tbanetrafiken. Samhällsekonomiskt lär det vara ett klart plus jämfört med att stänga ute några plankare.
Prisuppgiften kommer från faktarutan i DNs artikel.
Jag tycker man borde fokusera mer på få de betalande resenärerna att känna sig välkomna.
Jag missade helt faktarutan, där var det ju :)
Skicka en kommentar