Push Button For: Interview with Grant Petersen of Rivendell Bicycle Works
Q: In your catalogs, web site, and in The Rivendell Reader, you write a lot about simplicity. Why is simplicity important?
A: Simple things make people feel smart, or at least competent, and complication has the opposite effect. If people feel smart and competent, they're happy, and happy people are nice to other people, and it all starts or stops with how hard it is to use something.
Cyklar är enkla, och enkla saker gör människor glada. Foto från Treehugger: Bringing Cycle Fabulousity to the Streets of Charleston
Vägverket gillar komplicerade regler
Människor som känner sig kompetenta får självförtroende och låter sig inte styras eller manipuleras av andra. Osäkra människor är mottagliga för läskiga budskap och fogar sig. Vägtrafiken är ett klockrent exempel på det: gör du inte som Vägverket har bestämt, så kan folk skadas eller dö!
Vägverket vill alltså inte att vi ska vara tänkande medborgare utan robotiserade konsumenter. Trafikanternas uppgift är att följa reglerna. Man ska köra bil (det är därför Vägverket bygger vägar) och följa reglerna som Vägverket har bestämt. Att inte följa reglerna leder som sagt till skador eller dödsfall.
Tänk nu om Televerket arbetade som Vägverket. Telefonerna kan ge farliga stötar och därför måste man ha särskilda telefonskydd på sig när man ringer, ungefär som säkerhetsbälten i en bil. Dessutom är telenätet byggt på ett sätt som kräver att alla som ringer ska ha särskild utbildning, ungefär som körkort.
Men telebranschen jobbar inte så, eftersom man sätter användaren i centrum. Utgångspunkten är att telefonringande ska vara användarvänligt.
Nu tror alla att vägtrafik självklart är farligare än att ringa i telefon, men så enkelt är det faktiskt inte. Man behöver till exempel inga körkort eller säkerhetsbälten för att åka buss, och det är på grund av att det är tio gånger säkrare att åka buss än att åka bil. Chauffören är särskilt utbildad, och bussen är så tung att om den krockar med en stolpe så mejas stolpen ner. Att åka tåg är också mycket säkert, och därför behövs inga attiraljer eller särskilda regler för resenärerna. Vägverket borde nedprioritera de färdsätt som kräver körkort och säkerhetsbälte, inte tvärtom.
Bussbranschen: Argument för bussen
Vägverket har bestämmarnoja helt enkelt. Det syns i termen "oskyddade trafikanter". I Vägverkets värld är det ett problem att folk vill gå och cykla. För då kan inte Vägverket peka på regelboken och bestämma över hastigheter, var man ska parkera, vad man dricker, till och med vilka mediciner man använder.
Jag tror att en ökad demokratisering kan vara en del av lösningen. Det innebär att medborgare läser på om trafikfrågor och diskuterar med andra. Man skaffar sig kunskaper och självförtroende, och accepterar inte Vägverkets bestämmarnoja. Man ställer tvärtom krav på att trafiken ska prioritera dem som inte har körkort. Kräv ett slut på byggande av vägar som förbjuder gång, cykling, ridning och traktorkörning (det vill säga motorvägar). Kräv att trafiken fungerar tryggt och smidigt för alla som bor inom 5-10 kilometer från sina arbeten, det vill säga de två tredjedelar av befolkningen som enkelt kan välja att gå eller cykla till jobbet.
Ecoprofile: De flesta rör sig inom tio kilometer
5 kommentarer:
Intressant och tänkvärt inlägg som vanligt. Anar dock spirande tendenser för "vehicular cycling"?
Anonym, så snäll du är.
Jag gillar både cykelbanor och vehicular cycling. Det borde självklart vara tillåtet att cykla på "bilvägen" även när det finns cykelbana. Det måste vara upp till den enskilde cyklisten att bestämma det. Cyklisters behov är olika beroende på person och situation.
Gillar man vehicular cycling brukar man (oftast) inte gilla cykelbanor.
Fråga mig inte varför.
Att man inte gillar båda beror nog på att man är rädd för att det ena ska utesluta det andra. Det vill säga, man är rädd att det ska bli förbjudet att cykla på "vägbanan" om det finns cykelbana brevid. Och precis så har det blivit i Sverige! Cykelbanan är alltså lika mycket alibi som hjälpmedel.
Låt cyklisterna själva avgöra var de ska cykla!
Men inte i helvete är det väl enkelt att använda en mobiltelefon???
Jag kan visserligen slå en signal på den som jag nu har haft ungefär ett år - men den har ungefär femtielva funktioner som jag inte begriper mig på, och försöker jag ge mig in i dom går jag bara vilse.
Den användarvänlighetsrevolution som inleddes av Apple med Macen tycks dessvärre ha gått samma väg som den ryska en gång gjorde. Dvs drunknat i proffsens förutfattade meningar om vad folk behövde.
Skicka en kommentar