måndag 22 juni 2009

Sex av tio fotgängare får skylla sig själva


Ecoprofile: Nederländerna: Världens säkraste cykelland
Streetswiki: Safety in Numbers

Det finns flera studier som visar att ju fler som går och cyklar, desto säkrare blir det för fotgängare och cyklister. Fotgängare och cyklister måste alltså prioriteras mer i trafiken. Men det tycker inte bildelstillverkaren Autoliv. De är teknikdårar och vill att alla bilar ska ha svindyra infraröda detektorer som bromsar bilen automatiskt, så att alla bilister kan köra på obekymrat som vanligt. DN: 4 av 10 fotgängare kan räddas med ny teknik

Hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer och hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från sina arbeten, enligt infrastrukturpropositionen 2008 sidan 150. Det tar 20 minuter att cykla. Det farligaste som finns för cyklister är bilar. Tre fjärdedelar av alla omkomna cyklister blev överkörda av en bilist.


Källa Sika, Vägtrafikskador 2006, sidan 40.

söndag 21 juni 2009

Vad inspirerar dig till att cykla?



Jag nåtts av beskedet att siffror och fakta inte inspirerar folk till att cykla. Jag tror nog att de kan det, men det finns ju annat inspirerande också.


Vackra flickor till exempel.


Eller stora laster.


Smarta lösningar.

Förresten, visste du att de flesta rör sig inom tio kilometer? Det innebär att de flesta har det mesta inom en halvtimmes cykeltur.


Ända sen jag var liten har jag tyckt om att smyga iväg på cykeln och se var jag hamnar.

Se fler konstiga självporträtt här:
Panda's!
We do not refer to the adorable leaf chewing black and white beasts of China (although they are cute and deserve a blog of their own and probably have one out there someplace). We speak, instead, of the cycling in progress self portrait type. Everyone shoots one, eventually. There is at least one Flickr group devoted to these wonderful shots.

lördag 20 juni 2009

Hjälmdiskussioner så svetten lackar


Bild från Europeiska cyklistförbundets hjälmbroschyr (PDF)

Cykelhjälmar är ett ämne som alltid alstrar många kommentarer. Ibland blossar hjälmdiskussionen upp även i orelaterade ämnen. I Magdalena Ribbings spalt om folkvett har hon svarat på frågan om det är löjligt att cykla till finare middagar. Det är för tillfället 71 kommentarer och på slutet blir det en hjälmdiskussion (inte mitt fel!). Fem är negativa till behovet av hjälm medan fler än så är positiva.

HappyMTB: Europeiska cyklistförbundet: Sluta med hjälmkampanjer! 229 kommentarer

Cykelforum.se: Varför cykelhjälm? 211 kommentarer

HappyMTB: Folksam och cykelhjälmar 116 kommentarer

DN: Magdalena Ribbing: Löjligt att cykla? 71 kommentarer

Ecoprofile: Europeiska cyklistförbundet: Sluta med hjälmkampanjer! 39 kommentarer

Gustav Lorenz blogg: Europeiska cykelförbundet: Sluta med hjälmkampanjer 7 kommentarer

Samma effekt märks även på den här, i vanliga fall, högst okommenterade bloggen. Inlägget "Rätt fokus på cykelsäkerhet?" fick två kommentarer, varav en jag själv skrev den ena.

onsdag 3 juni 2009

Min lastbil är större än ditt krocktest


Alla har sett filmer på krocktest. Det ser väldigt vetenskapligt och vaksamt ut. På EuroNCAPs hemsida kan man läsa om hur testen går till: En bil körs i 64 km/h mot en deformerbar vägg. Men hur seriöst är det?


Jayantii Laughing

I verkligheten körs bilarna betydligt fortare än 64 km/h. Vad händer om man kör i 64 km/h, kommer över på fel sida vägen och möter en lastbil som också kör 64 km/h? Det blir en kollision i 128 km/h. Kanske är det därför Vägverket pratar om "mötesfria vägar".

Varför bygger dom inte järnvägar istället? Järnvägar är alltid mötesfria eftersom tågen följer spåren. Tågen går på tidtabell vilket innebär att man flera månader tidigare fastställt att det inte ska bli några möten. Alla tåg får egna spår. Sen har man signalsystem och tågledning som ser till att ingen kör för fort, och att inga tåg befinner sig där de inte ska.


Euro NCAP - For safer cars | Frontal impact

SvD: Lastbilar bakom många olyckor
Antalet tunga lastbilar ökar och de är inblandade i var femte dödsolycka. Men två nya studier visar att det sällan beror på lastbilsföraren. Vanligast är kollision med mötande personbil som kommit över i fel körfält.