onsdag 3 juni 2009

Min lastbil är större än ditt krocktest


Alla har sett filmer på krocktest. Det ser väldigt vetenskapligt och vaksamt ut. På EuroNCAPs hemsida kan man läsa om hur testen går till: En bil körs i 64 km/h mot en deformerbar vägg. Men hur seriöst är det?


Jayantii Laughing

I verkligheten körs bilarna betydligt fortare än 64 km/h. Vad händer om man kör i 64 km/h, kommer över på fel sida vägen och möter en lastbil som också kör 64 km/h? Det blir en kollision i 128 km/h. Kanske är det därför Vägverket pratar om "mötesfria vägar".

Varför bygger dom inte järnvägar istället? Järnvägar är alltid mötesfria eftersom tågen följer spåren. Tågen går på tidtabell vilket innebär att man flera månader tidigare fastställt att det inte ska bli några möten. Alla tåg får egna spår. Sen har man signalsystem och tågledning som ser till att ingen kör för fort, och att inga tåg befinner sig där de inte ska.


Euro NCAP - For safer cars | Frontal impact

SvD: Lastbilar bakom många olyckor
Antalet tunga lastbilar ökar och de är inblandade i var femte dödsolycka. Men två nya studier visar att det sällan beror på lastbilsföraren. Vanligast är kollision med mötande personbil som kommit över i fel körfält.

Inga kommentarer: