lördag 23 maj 2009

Farligt med mopeder?


Gemytlig gata i Amsterdam. Foto Mikael Colville Andersen / Copenhagen Cycle Chic

I Sverige och andra länder är mopedister särskilt olycksdrabbade (och knattriga!). Enligt dansk statistik är det tusen gånger farligare att åka moped än att åka buss. Och indiska bilen Tata Nano saknar krockkuddar och andra säkerhetsdetaljer, och är därför lika farlig som en moped. Det påstår billobbyn BIL Sweden i alla fall.


Skvallertorget i Norrköping. Foto Det kunde vara värre

Men säkerhet handlar inte om krockkuddar, utan om att undvika kollisioner. Det bästa sättet att undvika kollisioner är att se sig för och inte köra för fort. I många städer börjar man nu dra konsekvensen av det och sänker hastigheten till max 30 samtidigt som man tar bort snårskogen av trafikljus, skyltar och markeringar. Till exempel på Skvallertorget i Norrköping saknas trottoarer eller asfalt. Istället är hela torget belagt med gatsen, och bilar och fotgängare blandas fritt. Olyckorna på Skvallertorget har minskat sedan skyltrensningen -- den gjorde ju att folk saktar ner och ser sig för.

Många bilresor är dessutom onödiga. Fram till nyligen var hälften av alla bilresor i Malmö kortare än fem kilometer. Men med bättre cykelbanor och bättre busstrafik, tillsammans med en kampanj, så har man på två år lyckats minska det från 50% till 40%.

Ute på landsvägarna är det kanske svårt att sänka farten ända ned till 30, men mycket av biltrafiken skulle kunna styras om från landsvägar till järnväg och parallela, redan byggda motorvägar. Den som vill färdas snabbt och säkert kan åka 200-300 km/h med snabbtåg eller 800 km/h med flyg.

Det är dags att sluta med nördiga tekniklösningar. Istället kan vi bygga vackra platser som är värda att betraktas som destinationer, och inte bara ställen man vill passera så fort som möjligt.

Ekonomiekot lördag 23 maj: När Finanskrisen blev en bilkris stod det klart att det tillverkas alldeles för många bilar i världen. Vilka överlever och vilka får stänga sina fabriker?

DN: Norrköping prövar märkeslöst i liten skala
DN: En förrädisk trygghet
DN: Grön cykelkampanj ska stoppa löjligt korta bilresor

Inga kommentarer: