onsdag 13 maj 2009

Är backar dåliga för cykling?

Ofta säger folk att Amsterdam och Köpenhamn är cykelstäder på grund av att de är platta. Det faller på att de flesta städer är ganska platta, i alla fall i centrala stan. Norrmalm och Östermalm i Stockholm är ganska platta till exempel. Och cyklingen har ökat 70% på tio år i Stockholm. Det är inte för att dom jämnat till stan med ett gigantiskt strykjärn ;-)

I danska Århus sker knappt 20% av resorna med cykel trots att det är en backig stad. Wikipedia nämner att det skiljer 2,7 km och 80 höjdmeter mellan hamnen och ringvägen, vilket blir 3,0 % lutning. Göteborg har lika stora backar men bara hälften så mycket cykling, nio procent. Centrala Göteborg är ganska platt förutom Guldheden/Johanneberg som nås via Eklandagatan, Aschebergsgatan och Guldhedsgatan. Dessa har alla ungefär samma lutning som i Århus, tre procent. Det kan man se på Göteborgs reseplanerare för cykel.

Tre göteborgsbackar

Eklandagatan går från Korsvägen/Liseberg upp mot Chalmers. Den borde kallas Eklandabacken. På en kilometer kommer man upp 45 meter. Lutning 4,5% alltså. Men med en låg växel tar man sig uppför backen i joggingfart (10-15 km/h). Om man tar av sig tröjan halvvägs så blir man inte så svettig.


Guldhedsgatan tar dig från Linnéplatsen upp förbi Sahlgrenska sjukhuset till Wavrinskys plats, inte långt från Chalmers. Ungefär 1,7 km och 45 meter uppåt blir 2,5 % lutning, lite mindre än Eklandabacken men nästan dubbla sträckan.


Aschebergsgatan är en annan känd göteborgsbacke. Den går från Vasaplatsen upp förbi Chalmers till Wavrinskys plats. Ungefär en kilometer och 35 meters höjdskillnad blir runt 3,5 % lutning.

Tekniken löser alla problem
Det är lättare att komma uppför en backe om man använder växlarna rätt. Från cykelby.dk:

Alt for mange kører i for høje gear, der er tunge at træde. Det belaster knæene unødigt meget og giver et ujævnt tråd. Det er også svært at få cyklen i gang eller op ad bakke.

Det gælder om at finde en hurtig, let rytme, hvor du kan følge med, og hvor dine muskler og knæ belastes mindst. Prøv, når du cykler, at vælge et gear, der er lavere og lettere end det, du plejer at bruge. Det vil sikkert virke lidt fjollet på dig i starten. Men på langt sigt betaler det sig at vænne sig til de lavere gear. Ikke blot til lange ture, men også til daglig, hvor du vil opdage, at du bliver langt mindre anstrengt af at cykle den samme strækning.

Mange cykler - især dem med indvendige gear - er gearet alt for højt. Et udgangspunkt for en fornuftig, lav gearing er en udveksling, der driver cyklen fem meter frem pr. pedalomdrejning.

Bruger du meget sjældent de høje gear, og har du svært ved at træde cyklen op ad bakke, så skal din cykel geares ned. Er cyklen udstyret med for høj gearing, kan du få cykelhandleren til at skifte til et større gearhjul (tandhjulet bagpå) eller et mindre kædehjul (tandhjulet foran). Har du f.eks. købt en syvgears cykel med 48 tænder på kædehjulet, vil den ofte være udstyret med et 18-tands gearhjul bagpå. Få det skiftet til et med 21 eller 22 tænder, så kan du også have glæde af cyklen i modvind op ad bakke.


Se också Copenhagenize.com: Debunking the Flat Country/Bike Country myth

Cykelhandlingsplan for Århus Kommune
Knap 20% af alle ture i Århus foregår på cykel

Inga kommentarer: