fredag 29 februari 2008

Fotgängare är trafik, bilar är hinder

Jag gillar att följa den politiska debatten i Sverige. Många partier har vettiga synpunkter. Samtidigt är det helt omöjligt att rösta på en del av dem enbart för att de har en så hjärntvättad bilkramarmentalitet. Det gäller främst moderaterna.

Här säger Lars-Olof Andersson (politisk hemvist okänd) på trafikkontoret att fotgängarna är ivägen för bilarna på Korsvägen. Men det är tvärtom. Korsvägen är en destination, inte en trafikled. Runt Korsvägen finns Liseberg, Universeum, Världskulturmuséet, Svenska Mässan, hotell, restauranger, butiker, allt på gångavstånd från allt annat. Det är massor av fotgängare överallt, som myror i en myrstack. Det är fem minuters promenad till Avenyn, och på en kvarts cykeltur når man allt av intresse i Göteborg. Det finns täta avgångar åt alla håll med spårvagn och buss också.

M-politiker vill gräva ner spårvägen vid Korsvägen



Roland Rydin, moderat i trafiknämnden, tar det ett steg längre och vill gräva ner spårvägen för att "släppa på" mer biltrafik. Men biltrafiken hindrar cyklar, fotgängare och spårvagnar. Hållplatser i tunnel förlänger avståndet som resenärer behöver gå för att komma till spårvagnen. Fler hindrande bilar på Korsvägen betyder också fler hindrande bilar på andra ställen i stan. De ska ju köra till och från också.

Bilarna tar mest plats per resenär
Anledningen till att jag rackar ner på just bilarna är att de tar sån otroligt stor plats. En bil mäter 2x4m eller 8 kvadratmeter och de flesta innehåller en eller två personer. Det blir fyra till åtta kvadrat per person, som ett mindre kontor ungefär. Klart att gatan korkar igen om alla ska ha med sig sina kontor eller dotterns lilla sovrum med sig. En spårvagn mäter cirka 2,5x30m med 80 sittplatser vilket ger en kvadratmeter per sittplats. I rusningen är spårvagnarna fulla medans bilarna har en enda person i.



Korsvägen behöver färre bilar, inte fler. Korsvägen behöver också en söder-öster-sväng för spårvagnar så att dessa kan köra direkt från Liseberg station till Chalmers och Sahlgrenska. Det skulle spara mycket tid för de som tågpendlar med Kungsbackapendeln.

Bilderna kommer från Aftonbladets blogg.

Inga kommentarer: