För några år sedan utreddes en sänkning av bashastigheten i tätort från 50 km/h. Det diskuterades då om 30 eller 40 skulle vara den nya bashastigheten.
Fördelen med 40 sades vara att restiderna skulle bli kortare än med 30. Det är ett dåligt resonemang. Man kortar inte restider på gator inom tätort där det finns gående, cyklister, hästar och hundar. Där är det självklart max 30 som ska gälla.
Restider sparas utanför tätort, där avstånden är långa och högre hastighet kan vara meningsfullt. Den snabba trafiken förläggs i första hand till järnvägar och motorvägar som inte används av gående.
Att de flesta förstår detta framgår om man besöker ett café. Gästerna vet att ha hyfs. De springer inte så fort de kan med kaffebrickan, och om de råkar spilla på någon så säger de inte att personen borde haft skyddskläder. Men i biltrafiken är det accepterat att vara bufflig och farlig. Ja till och med myndigheter säger att det är okej.
Någon minskning av bashastigheten har inte genomförts. Men vi ska inte deppa ihop för det. Det är fortfarande möjligt att fatta rätt beslut. Inför bashastighet max 30 inom tätort! Då blir det max 30 överallt, och skulle det behövas ett undantag kan kommunen besluta om det och motivera för Transportstyrelsen.
Sänkt bashastighet i tätort. Trafikanalys
Att välja 40 km/h som bashastighet, istället för 30 km/h, minskar de restidsförluster som en sänkning till 30 km/h sannolikt skulle betyda.
1 kommentar:
2025 års redovisning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafiken - Trafikverket. sidan 43
Trafikverket har erfarit att det inte är aktuellt med ett beslut om att införa en ny tätortshastighet om 30 eller 40 km/h. Mot den bakgrunden bör en översyn initieras som stärker kommunernas möjlighet att besluta 30 eller 40 km/h inom tättbebyggt område. Denna möjlighet finns redan idag, men kommuners beslut har i flera fall undanröjts vid överklagan från medborgare till Transportstyrelsen. Det behövs ett förtydligande i trafikförordningen som utgår från Nollvisionen så att oskyddade trafikanter och boendes rättighet till en trygg, säker och hållbar tillgänglighet för oskyddade trafikanter och boende säkerställs.
Skicka en kommentar