måndag 1 mars 2021

Pendling med cykel och tåg under pandemin

Nederländerna ligger långt före de flesta andra länder när det gäller att kombinera cykel och tåg. Nästan 40% av resenärerna cyklar till avgångstationen och ytterligare 10% cyklar från ankomststationen till resmålet. Resenärer kan boka en hyrcykel för den sista delen av resan. Från och med 2017 finns dessa så kallade OV-fiets tillgängliga på 300 stationer och används för tre miljoner resor varje år. De flesta tåg tillåter också cyklar, och många stationer har säker cykelparkering där resenärer kan förvara en andracykel för den fortsatta resan.

Under pandemin har cykeln varit ett smittsäkert alternativ till korta resor med kollektivtrafiken. För längre resor kan kombinationen tåg + cykel vara ett alternativ, eftersom den korta bussanslutningen kan göras med cykel istället.

Herbert Tiemens arbetar för staden Utrecht. Jag frågade honom hur pandemin har påverkat cykeltågsresor i Nederländerna:

Under den första nedstängningen var cykeltransport i tåg förbjudet 'för att ge utrymme för väsentliga resor', men sedan juli 2020 är det åter tillåtet. De flesta väljer dock att skaffa en andracykel eller använda OV-fiets för sista biten från stationen till dörren. Användningen av OV-Fiets har ändrats under pandemin. Det blev färre pendelturer eftersom folk arbetade mer på distans, men fler resor för andra syften och grupper, som att studenter undviker bussar och spårvagnar.

Herbert säger att Fietsersbond, det nederländska cykelfrämjandet, hävdade att cyklarna kunde ha spridits runt i tågen i stället för att förbjudas helt. De hade kunnat ställas mellan resenärerna så att de kunde hållit avståndet. Men tågoperatören NS fortsatte länge att förbjuda cyklar på tåg. Inga cykelavdelnigar möblerades om. Utrymmet för att ta med cyklar är ganska begränsat och överensstämmer inte med nya EU-regler som föreskriver 8 cyklar per nytillverkat tåg.

Hur tycker människor om sina nya pendlingar? Forskare vid Center for Urban Studies, University of Amsterdam, frågade tusen personer i en onlineundersökning i mars-april 2020. Ungefär hälften av bilpendlarna sa att de inte alls saknade pendlingen, medan cykelpendlare missade det mest, med 91% saknar åtminstone vissa aspekter av pendling. De som använde kollektivtrafik befann sig i mitten, och ungefär en tredjedel av dem saknade inte pendlingen alls.

En av författarna berättade för mig på Twitter att en fjärdedel av bilpendlarna i undersökningen sa att de inte hade något alternativ, mot bara en procent av cyklisterna. Detta antyder att bilpendlare behöver bättre alternativ när det gäller att gå, cykla eller arbeta hemifrån.

Herbert Tiemens på Twitter

Gebruik OV-fiets in 3 jaar verdubbeld

Rubin, O., Nikolaeva, A., Nello-Deakin, S., & te Brömmelstroet, M., (2020). What can we learn from the COVID-19 pandemic about how people experience working from home and commuting? Centre for Urban Studies, University of Amsterdam.

Ori Rubins kommentar på Twitter Nederländerna: 40% cyklar till tåget. Ecoprofile

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Jag läste din artikel - gammal nu - som handlade om cykelhjälmar och hur de inte gjort ett avtryck i statistiken. Intressant läsning - nu har ju hjälmarna gjort avtryck i statistiken på det viset att alla använder dom.. om det sen var rätt ur ett skadeperspektiv vet jag inte :)

Hur som helst - jag kontaktar dig för att höra om du skulle vara intresserad av ett samarbete. Vi är en nystartad e-handel som säljer cykeltillbehör och vill synas ute på nätet. Man kunde tänka sig att man skriver något om oss i en av dina artiklar om hjälmar, och länkar till vår sajt. Vi är såklart beredda att erbjuda någon kompensation för det.

låt mig veta om det är intressant för dig! Du kanske behöver nya cykeldäck till våren till exempel?

mvh
Torkel Hallander, torkel@tooorch.com

Erik Sandblom sa...

Hej Torkel,

vad kul att du läste min artikel! Cykelhandlare är ett underskattat, kulturbärande yrke där man måste snabbt förstå både kunder och sortiment. Där tror jag finns mycket kunskap. Jag håller dock inte med om att alla använder hjälm. VTI rapporterar:

"Bland vuxna som cyklar till/från arbetsplatser är det 31 procent som använder hjälm. Användningen är betydligt större i de största orterna Stockholm och Göteborg än i övriga orter."

Dessutom tycker jag mig se fler cyklister utan hjälm nu under pandemin. Det är gissningsvis nya cyklister som improviserar. Det tycks också vara många barn som cyklar med sina föräldrar, vilket jag tycker är kul och viktigt för framtidens cykeltrafik.

Jag brukar inte länka till cykelbutiker i reklamsyfte, men jag ska titta på din webbutik. Kanske behöver jag slanglösa däck.

Anonym sa...

Hej, Tack för din kommentar och ditt svar! Jag förstår om du inte brukar länka i reklamsyfte - det skulle ju vara toppen om vi var de du gjorde ett undantag för. Vi lägger otroligt mycket kraft på att vara den (enda) onlinebutik som faktiskt hjälper kunden välja. Dels kör vi med massor med filter så att du alltid skall kunna söka exakt vad du vill, och dels har vi 'väljare' som genom några enkla frågor hjälper dig fram. De är mycket uppskattade (gå gärna in på https://se.trustpilot.com/review/tooorch.com - vi får väldigt positiva reviews). Kolla in vår sajt och låt mig veta vad du är sugen på så ser vi om vi kan få till något bra för båda!