söndag 27 juli 2014

De flesta åker sällan eller aldrig tåg

När man diskuterar kringtjänster runt tåg som pollettering, cykel på tåg, servering eller liknande så påstås att det inte finns någon marknad för det. Men det handlar mer om kultur, marknadsföring och kvalitet än brist på efterfrågan. Ett bra exempel på det är att danska DSB har lagt ner serveringen på tåg, men har kvar möjligheten att ta med cykel. På SJ är det tvärtom, de flesta IC-tåg och snabbtåg har servering, medan det är förbjudet med cyklar.

På stora linjer som Århus-Köpenhamn med två avgångar i timmen och en restid på tre timmar kan du alltså inte få en kopp kaffe, men du kan ta med cykel. På tåget från Norrköping till Linköping kan du få en varm trerätters måltid med avec serverad vid din plats, men cykel får ej medtagas.

Här är en figur som visar hur ofta folk åker tåg i olika EU-länder. I Sverige svarar 60% att de åker högst en gång om året. Större delen av Sveriges befolkning bor inom fem kilometer från en station. Det finns alltså en stor potential att öka tågresandet, men då tror jag det behövs kringtjänster som pollettering, cykel på tåg och liknande. Men serveringen ombord är bra :)

Källa: Europeans' satisfaction with rail services (PDF)



Svenske Jernbaner: Vi tjener på mad og drikke i toget. Danmarks radio

Danske tog har mest succes. Politiken
For syv år siden tog to millioner passagerer cykel med, mens de seneste tal siger ni millioner årlige rejser med cykel.

Cykel och tåg. Trafikverket (arkiverad sida)