söndag 30 mars 2014

Transportstyrelsen: viktigt att kunna se



Reglerna kring defekt synfält är tydliga. Svenska Dagbladet

Transportstyrelsen skriver i Svenska Dagbladet att det är viktigt att trafikanterna kan se vart de kör. Jag undrar hur de resonerar med stora lastbilar, där ju chauffören inte kan se när hen svänger höger. Högersvängande lastbilar är en vanlig dödsorsak bland cyklister. Jag undrar hur de resonerade när de gav tillstånd för 32 meter långa lastbilar mellan Schenkers terminaler i Malmö och Göteborg, när det finns järnvägsanslutning till bägge terminaler. Jag undrar också hur de resonerar över Trafikförordningen, där det står att cyklister ska hålla till höger; alltså i lastbilarnas döda vinkel.

Medan jag funderar bjuder jag på den roliga filmen ovan, från Trygg Trafikk.

Opinion: Can the EU make lorries safer across the EU? European Cyclists' Federation

Cyklistvänliga lastbilar på EU:s dagordning. Ecoprofile

tisdag 18 mars 2014

Fakta utelämnas i Sydnytts rapportering om långa lastbilar


Sydnytt rapporterar om gigantiska lastbilar på 32 meters längd som går mellan Göteborg och Malmö. De säger att lastbilar är bra eftersom kapaciteten på järnvägen inte räcker till. Men det stämmer inte. De långa lastbilarna får bara köra mellan vissa adresser i Göteborg och Malmö mellan kl 19 och 06. Då finns det gott om ledig kapacitet på järnvägen. Dessutom finns det spåranslutning i bägge ändor: Kantyxegatan i Malmö och Transportgatan i Göteborg.

Sydnytt säger inte ett ord om säkerheten för fotgängare och cyklister. Lastbilar är ett problem eftersom chauffören inte ser var hen kör. När chauffören ska svänga höger och tittar över axeln syns bara en vägg. Många städer har därför förbjudit långa lastbilar. Att föra över lastbilstrafiken till tåg är ett annat bra sätt att öka säkerheten. Det är 43 gånger säkrare med godståg än med lastbilar, räknat per tonkilometer.

Men ibland tänker Sydnytt på säkerheten. De skriver att cyklister ska ha hjälm. För med hjälm är det ju inga problem att bli överkörd av en 32 meter lång lastbil.

Superlastbilen går som tåget. Sydnytt
Järnväg innebär ännu mindre utsläpp. Men kapaciteten där kommer inte att räcka och det här är enligt de inblandade ett komplement.

Cykelhjälm en färskvara. Sydnytt

Transportstyrelsens föreskrifter om färd med långa och tunga fordonståg mellan Malmö och Göteborg (PDF)

Fastställd tågplan 2014. Trafikverket se tabellerna 63 och 65

Högersväng en dödsfälla för cyklister - Svenska Dagbladet

Rail travel is the safest option for passengers. Allianz Pro Schiene
Rail 43 times safer than transporting hazardous freight by road

lördag 15 mars 2014

Långtidstest av sadelväska

Jag har nu haft min sadelväska av märket Zimbale i ett år och är mycket nöjd med den. Den är smidig och snygg men växer med uppgiften när jag vill ha med fler saker. Det sägs att den är vattentät, och efter några ösregn så kan jag hålla med. Jag använder den till dagsturer på landet och övernattningar. Det får plats en extra tröja, regnkläder och lite annat.


Foto Lovely Bicycle

Den har smarta snabbspännen i omegaformat. Man stänger väskan genom att trycka remmarna över metallpiggar. Sen drar man åt, och piggen sitter då fast i en slits i remmen.


På den övre väskan har locket förlängts genom att knäppa upp knapparna på sidan. Det får då plats en picknickfilt

Det roligaste med väskan är alla justeringsmöjligheter. Inuti finns både spännrem och dragjustering. Utanpå finns spännen till locket som kan justeras fem centimeter. Men det allra roligaste är att locket kan bli 11cm större genom att enkelt knäppa upp två knappar. Mest använder jag den funktionen när det är kallt och jag har mycket kläder. När jag cyklar har jag kläderna på kroppen och väskan i litet läge, så att sakerna inte skumpar runt utan sitter stadigt på cykeln. I kaféer eller på tåget kan jag konvertera väskan till knöl-läge och få plats med alla ytterkläder.

Väskan har ett stort utrymme i mitten och en ficka på bägge sidor. Ibland önskar jag mig en särskild ficka för kartor eller papper, men det brukar gå bra att lägga dem mot ryggen i väskan. Det finns öglor på locket för att knyta fast saker utanpå väskan, t ex en sovsäck.

Då det inte behövs någon pakethållare är väskan särskilt bra till fällbara cyklar.


Med väskan följer tre bältesspännen som ska fästas i cykelsadelns två öglor och i sadelstolpen. Det funkar bra, men är lite pilligt om man tänker sig att ofta ta loss väskan från cykeln. Som tillbehör finns därför olika typer av metallramar med snabblås. Men de sticker ut en bit, och på min fällbara cykel vill jag inte ha saker som sticker ut. Så jag ersatte spännet som går runt sadelstolpen med ett kardborreband avsett för datakablar. För att fästa väskan i sadeln använder jag två små karbinhakar som hålls på plats med buntband och gummiband. Det är inte så elegant men det fungerar. Väskan sitter stadigt, skramlar inte och svajar inte.

Väskan är gjord av tjock bomull som sägs vara vattentätt. Väskan har klarat att hålla mina saker torra genom några örsegn, så det stämmer nog. Det är delvis för att regnet hamnar på mig, och inte så mycket på väskan bakom mig. Sidofickorna är mer utsatta för regn, men håller ändå tätt.

Egentligen brukar jag undvika saker av läder, eftersom jag tycker synd om djuren. Så en läderfri version skulle göra mig glad.

Väskan heter Zimbale 18l Saddle Bag men tyvärr verkar den inte tillverkas längre. Carradice tillverkar mycket snarlika väskor, fast utan de fina omegaspännena.

Zimbale vs Carradice. Lovely Bicycle!

Tidigare inlägg: Sadelväskor, en brittisk tradition

tisdag 11 mars 2014

Cykling måste säljas som en produkt


Jag såg Belinda Olssons program om feminism. Åh Gud vad bra hon är!! Hon är rolig och hon cyklar. Hon funderar på hur feminism ska säljas in till de som inte redan är frälsta.

Jag tycker det är trevligt med hen-dagis, jag vill att pojkar ska få prata om känslor och att flickor ska få köra brandbil när de blir stora. Men Belinda Olsson visar i sitt program att feminismen har ett PR-problem. Gudrun Schyman må vara en skickligare och mer påläst debattör än alla andra. Ändå är det inte hennes parti som kommit in i Riksdagen, det är Sverigedemokraterna.

Jag känner igen problemet från cykelrörelsen. Vi har alla argument, men når ändå inte fram. Trots att varannan invånare i Sverige bor inom fem kilometer från jobbet och varannan bilresa är kortare än fem kilometer, och trots att det bara tar 20 minuter, så sker bara var tionde resa med cykel. Trots att alla studier visar att cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro.

Ett exempel på cykelrörelsens problem finns på infrastrukturministerns blogg. Där skriver ministerns assistent hur de åker på en cykelkonferens i Örebro, och det viktigaste intrycket blir att stockholmare är bättre på hjälm än örebroare. Men örebroarna är fyra gånger så bra på att cykla! Och cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro! Den som bryr sig om liv och lem ska alltså applådera örebroarna, inte stockholmarna. Hur kan näringsdepartementets sakkuniga vara så okunniga?

Ett annat exempel finns i en handbok från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Eftersom färre barn cyklar och går till skolan har SKL gjort en handbok i ämnet. Lösningen, enligt SKL, är att dela ut en folder till föräldrarna om hur barn ska uppfostras. Det finns säkert kloka saker som kan skrivas i en folder, men det är inte att sälja in cykling.

De flesta klarar vardagen alldeles utmärkt utan cykel. De går, åker kollektivt och kör bil. De behöver inte ett fjärde färdmedel och därför måste cykling säljas in. Det räcker inte att prata om hälsa och miljö.

Vi vill ha fina cykelbanor i gen sträckning för att det ska bli trevligt, attraktivt och snabbt att cykla. Vi ska inte mala om att cykling är farligt, för det är det inte. Vi kan lära oss av kollektivtrafiken där det är stoppade säten och trådlöst internet, inte för att det blir farligt annars, utan bara för att det blir trevligare så.

Se även inlägget från förra veckan: Cykling, en attitydfråga

Länkar

De flesta rör sig inom tio kilometer. Ecoprofile Många källor på detta, se länkarna i texten

Nollvisionen populism – cykling kan rädda fler liv av Klas Elm, Svensk Cykling
I dag görs tio procent av alla korta resor i Sverige på cykel. Om andelen cyklister skulle öka till 15 procent, skulle drygt 1 200 människor räddas från en för tidig död.

Wikipedia > Cykel > Säkerhet och hälsa vid cykling

onsdag 5 mars 2014

Cykling, en attitydfråga



Belinda Olsson

Varför cyklar folk inte mer än de gör? Cyklister lever längre. De minskar trängsel, buller och avgaser. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer och hälften av befolkningen bor inom 5km från jobbet. Det tar 20 minuter på cykel. Trots det sker bara var tionde resa i Sverige med cykel.

Ett gäng cykelprofiler skriver på Expressen att utförliga utredningar inte tycks hjälpa för att politiker och myndigheter ska bygga cykelbanor av hög kvalitet. De har nog rätt i det, det räcker inte med fakta och argument. Det handlar om attityder också. Malmöpolitikern John Roslund ser denna attitydfråga och plockar poäng på den. Han säger att vi inte ska uppmuntra cyklister genom söröjning.

Där är vår utmaning. Varför är politiker och myndigheter så ljumna inför cykling? En del kalkylerar rent av att det tjänar deras syften att vara fientliga mot cykling. Jag tror inte det är någon slump.

Jag ska återkomma till detta i nästa inlägg, men ungefär såhär: New research suggests people tend to hold negative views of political and social activists


Uppmuntra inte cyklister genom snöröjning. Sydsvenskan

Cykel- och gångpolitik utan mål och mening. Expressen
Det handlar totalt om närmare 25 tjocka dokument sedan sekelskiftet, där skälen för ökad cykling utförligt beskrivs: vi får bättre stadsmiljö, bättre folkhälsa, minskad klimatpåverkan och färre giftiga utsläpp om människor väljer cykel i stället för bil.

Källor på fakta:
De flesta rör sig inom tio kilometer. Ecoprofile

Wikipedia - Cykel - Säkerhet och hälsa vid cykling

Samt Trafikanalys, RES 2005-2006 Den nationella resvaneundersökningen, figur 6.1, för färdmedelsandelar.