När man arbetar för ökad cykling gör man ofta som presidentkandidaten Mitt Romney. Man fokuserar på kärnväljarna och struntar i de förlorade själar som troligen trots allt inte gillar ens politik. Man försöker uppmuntra till cykling genom att dela ut reflexvästar och hjälmar och struntar därmed helt i de som kanske inte vill krångla till det med speciella kläder och därför fortsätter att åka bil eller buss istället.
Idag har cykling en marknadsandel på 10% av resorna i Sverige men det skulle kunna vara mycket högre. Hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från jobbet, det vill säga 20 minuters cykeltur. Två tredjedelar bor inom 10 km, vilket tar en halvtimme om man slipper många stopp. Källa infrastrukturpropositionen 2008.
Hjälmbruket har visserligen ökat bland cyklister, särskilt i Stockholm och Göteborg, så man kan påstå att cyklister inte har något emot att ha hjälm. Men det säger inte så mycket, för de flesta struntar i såväl hjälm som cykel. En majoritet av göteborgarna, 57%, cyklar inte ens en gång i månaden. Motsvarande siffra för kollektivtrafik och bil är 23% respektive 20%. Cykling har blivit något konstigt för hurtbullar och miljömuppar. De har till och med särskilda kläder.
Leaked video puts Romney campaign on defensive again - Washington Post
Vad var det i påsen? - Cyklistbloggen
Stockholms cyklister får en tackpåse med bland annat en reflexväst
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar