söndag 8 juli 2012

Zombies har tagit över trafikpolitiken


Jag talade med moderaternas Ulla Hamilton på twitter. Hon menade att det inte alls är förbjudet att bygga hus utan parkeringsplatser, för parkeringsnormer kan ju sättas till noll. Men det gör inte stockholmsmoderaterna, de sätter den till minst en bilplats per lägenhet. Annars får man inte bygglov. Så jag frågade varför de inte sätter normen till noll men fick inget svar. Hon verkar inte vilja försvara sin politik.

Även Stockholms handelskammare har en konstig inställning tiill förbudet. De skriver:

I en allmän ambition att hålla nere antalet bilar har också staden hållit nere parkeringstalen, d v s det antal parkeringsplatser som krävs i nyproduktion av bostäder och kontor.

Men parkeringstal är inget man håller nere, det är något man tvingar upp. Som Handelskammaren själva skriver så är det ett krav. Kanske tror Handelskammaren att det parkertingstalet/parkeringsnormen är ett maxtal? Det är det inte, det är ett minimikrav. Handelskammaren fortsätter:

Det har förvärrat bristen på parkeringsplatser i många områden och inneburit att befintliga boende fått sämre parkeringsmöjlig- heter när deras stadsdel byggts ut.

Hur kan det bli parkeringsbrist av att kommunen tvingar fram parkering som krav för bygglov? Varför gillar inte moderaterna marknadslösningar i det här fallet? Deras linje är "socialism för mig, marknadsekonomi för dig". Zombies.

Sverige sägs vara landet lagom men det finns en sak där lagom inte finns på kartan, och det är vägnätet. Vägnätet måste ständigt byggas ut och kan aldrig nå en lagomnivå, tycker många. Till skillnad från saltet i spaghettivattnet kan man aldrig få för mycket, bara för litet.

Jag tycker rätt utbredning av vägnätet uppnåddes på 80-talet ungefär, och sen dess borde man satsat på gång, cykel och spårtrafik. Nuförtiden smakar spaghettin väldigt salt och det blir bara ännu saltigare med tiden.

Hälften av bilresorna är kortare än fem kilometer, hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från jobbet, 40% av befolkningen bor inom två kilometer från en järnvägsstation, och två av tre reser mindre än fem kilometer för att handla mat.

Hälften av bilresorna är kortare än fem kilometer, cyklister lever längre, och det är tio gånger säkrare att åka buss än att åka bil. Ändå måste biltrafiken byggas ut.

Zombies.


Brompton vikcykel. Foto Julia Klingvall

Trafiklösningar för ett växande Stockholm - Stockholms Handelskammare

De flesta rör sig inom tio kilometer - Ecoprofile

sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm#Emot

sv.wikipedia.org/wiki/Trafiksäkerhet > Val av färdmedel

3 kommentarer:

Gbgcyklaren.blogg.se sa...

Finns det hopfällbara cyklar som i utfällt läge ungefär ser ut som vilken cool mountainbike som helst? Tips...? (Dessa borde väl gå att få ta med gratis på kollektivtrafik, antar jag.)

Erik Sandblom sa...

Ja, det finns Montague Paratrooper som är vikbar, har 26 tums hjul och fjädring fram.

Dahon har liknande modeller som heter Jack och Espresso.

Gbgcyklaren.blogg.se sa...

Tack för tipsen! Kommer ev flytta och få 3-4 mil till jobbet. Vet inte om jag orkar cykla det fram och tillbaka varje dag. ;)