måndag 23 juli 2012

Malmö & Lund bäst på cykling, sämst på hjälm


Källa VTI samt kommunernas resvaneundersökningar, se nedan

Nu är det dags igen. Varför ställs aldrig kritiska frågor när media skriver om cykelhjälmar?

I städer med fler cyklister är det färre som bär hjälm. Kan det finnas ett samband?

Bilbranschen kramar cykelhjälm men tiger om bilhjälm. Kan det finnas ett samband?

När ska journalisterna börja göra sitt jobb och sluta rapa upp det trafikmyndigheterna säger i sina pressmeddelanden?

De nationella resvaneundersökningarna från Trafikanalys.se visar att cyklingens andel av resorna minskar. Tio procent 2005, 12 procent i slutet av nittiotalet, och lite mer i början av nittiotalet. Det är inte alls bra -- cyklister lever längre. Det visar flera studier i vetenskapligt granskade tidskrifter.

Dagens DN: Fler än någonsin har cykelhjälm i trafiken

Cykelstäder eller hjälmstäder, bara att välja - Ecoprofile

sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm#Emot
Cyklister lever längre

Gästbloggare Erik Sandblom: ”Bilbranschen pratar cykelhjälm men tiger om bilhjälm”

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst blir man trött på detta tjat om hjälm,när de tiger om allt annat som är viktigt ur säkerhetssynpunkt. Det verkar som om det är antalet hjälmar som räknas, inte antalet olyckor eller antalet cyklister. Det kanske är dags att mobilisera en motkraft, att organisera oss för att ge en annan bild i denna ensidiga debatt?

Håkan D sa...

Mobilisera oss mot vad? Att skydda huvudet? Ovandligt korkad kommentar som inte förtjänar mer kommentar än så!

Erik Sandblom sa...

Håkan, jag tror att hjälmreklamen gör att folk cyklar mindre än annars. Se figuren längst upp.

Det viktiga är att folk cyklar, för cyklister lever längre. Det har visat sig i flera studier i vetenskapligt granskade tidskrifter. Se lista här