Gröna trafikljus uppmanar bilister att gasa på. Tar man bort några av dem så dämpas trafiken och det skulle bli trevligare att cykla. Cykelbanor är inte alltid uppskattade av cyklister.
Andel cyklister med frigolitmössa i Göteborg
Cyklingen i Göteborg har stått still i 15 år trots att cykelbanenätet byggts ut kontinuerligt. Jag tror cykelsatsningen har balanserats av hjälmfokus, för hjälmbruket har ökat kontinuerligt sen 1991. Uppenbarligen har medborgarna övertygats om att cykling är såpass farligt att man måste ha hjälm. Att cyklister lever längre, även utan hjälm, är inget som svenska myndigheter tycker är värt att påtala.
Parallelt med cykelsatsningen har Göteborg gjort en gedigen satsning på allmän trafiksäkerhet. Man har dämpat bilismen. Det finns hur många fartgupp som helst, det finns blomkrukor som bilisterna måste köra slalom igenom, det finns rondeller och det finns upphöjda övergångsställen.
Jag tycker faktiskt bättre om att cykla på vanliga hastighetssäkrade gator än på cykelbanor. Man får mer plats, det är lättare att svänga vänster, asfalten är slätare och det är färre barnvagnar. Bilisterna är inget problem, för på hastighetssäkrade gator uppträder de som trevliga gäster på en fin middag.
Motsatsen till hastighetssäkring är trafikljus. När det äntligen slår om till grönt är det som en orgasm av hästkrafter. Bilisterna känner sig berättigade till gatan. Trafikljus förvandlar trevliga gäster till ohyfsade robotar.
Foto olivgrau
Jag må vara fyrkantig, men under ytan bankar ett hjärta av plast. Foto ClassicCopenhagen(Sandra)
De värsta trafikljusen är de som försöker hindra horder av fotgängare. På Hamngatan i Stockholm (vid NK) och Drottningtorget i Göteborg (vid centralstationen) har jag varit med om att fotgängarna svämmar över gatan i kraft av sin mängd, även om det är röd gubbe och många bilister. Såna trafikljus borde verkligen tas bort. Då skulle bilisterna åter bli som trevliga gäster på en fin middag, för en hel hord med fotgängare är faktiskt respektingivande.
Jag tror att många såna trafikljus inte överlever en vanlig nyttokalkyl. På järnvägen bygger man man ut för hundratals miljoner kronor för att spara en minut, för det är så många som reser. Men när resenärerna kommer fram till Drottningtorget eller Hamngatan förvandlas de till fotgängare. Då är deras tid inte är värd någonting längre och de får vänta på bilister. Tar man bort trafikljusen blir det trevligare för cyklister också, oavsett om det finns cykelbana eller ej.
Why Bicyclists Hate Stop Signs
Satsningar på cykelsäkerhet kan ha motsatt effekt • GET ON THAT BICYCLE AND RIDE (PDF)
Fakta:
Trots att 150 km cykelbana byggdes i Göteborg mellan 1999 och 2007 har cyklandet stagnerat.
1988: 260 km cykelbana
1999: 300 km
2007: 450 km
1994-96: cirka 120 000 cykelresor om dygnet
2007: cirka 100 000 cykelresor om dygnet
Källor: Göteborgs cykelfakta 2007, Göteborgs Cykelprogram 1999, och Göteborgs Trafik- och resandeutveckling 2010. Vårt Göteborg: Biltrafiken fortsatte öka - utanför stadskärnan
Lund har samma problem. Cykelbanenätet byggs ut men cyklandet minskar. Samtidigt finns en fet hjälmkampanj på kommunens hemsida. Bär du inte cykelhjälm dör du direkt.
LundaMaTs II Rapport 2009
Toronto Star: Bike riding is bliss in Copenhagen
We try to never talk to the public about cycling safety. Riding a bike is like brushing your teeth in Copenhagen. It's just a part of our everyday life. But every project we do has the goal of making cycling more safe. We just feel if we start to talk publicly about safety, people will start to doubt if cycling is safe.
Exempel på hjälmiver i Göteborg:
Cykel i Göteborg
"Som cyklist är du extra utsatt i trafiken."
"Det är dags att börja svettas."
Goda råd till dig som cyklar
"Var rädd om dig - använd hjälm!"
Vårt Göteborg: Dåliga ursäkter efterlyses i årets cykelkampanj
En annan man är orolig för att förstöra sin frisyr. Lösningen är en hjälm med afroperuk, den ger ingen ful hjälmfrisyr eftersom frisyren sitter utanpå.
Kan du dina fakta?
sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm
www.cykelhjelm.org/
cyclehelmets.org - cyclehelmets.org is administered by the Bicycle Helmet Research Foundation
Evening Standard: Accidents fear as traffic lights are taken away to ease jams
We have found that if you switch off the lights and leave road users to get on with it, motorists behave better towards pedestrians. They get eye contact.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
10 kommentarer:
Alla som slagit huvudet i asfalten vid en krasch vet att hjälmfrågan är mer komplicerad än vad hjälmmotståndarna påstår. Just saying.
Sorry, rätt kommentar till fel inlägg. Kanske du Erik kan flytta på den? :-)
Nej det är rätt inlägg. Alla mina inlägg handlar om hjälmar ;-) (nästan)
Inte kul att slå sig i huvudet, men de flesta som gör det är inte cyklister. Var är bilhjälmarna?
94% av patienter som lades in för hjärnskakning var inte cyklister. Av 17 000 inlagda var bara 1100 cyklister. Se källhänvisningar nedan:
Fyra av tio som råkat ut för hjärnskakning har symtom efter ett år
Årligen drabbas mellan 27 000 och 45 000 svenskar av hjärnskakningar. Av dessa får 17 000 stanna kvar på sjukhus under minst natt.
Cyklister får kortaste vårdtiden - Ecoprofile
1100 cyklister läggs in varje år för hjärnskakning.
Min pojkvän blev påkörd av en bil då han cyklade. Han hade hjälm som antagligen räddade honom då han slog i huvudet. Han är trots det hjälmmotståndare och har nu slutat använda hjälm.
Angående ditt exempel med drottningtorget, det är ju ett problem - om man tog bort trafikljusen, hade bilarna någonsin kommit fram? Skulle man inte kunna stänga av gatan för biltrafik? Men tillåta buss, taxi och cykel?
Klart bilarna kommer fram även om man tar bort trafikljusen! Lite långsammare bara, så många väljer nog andra vägar eller t o m lämnar bilen hemma lite oftare. Samtidigt blir det lite, lite bättre för kollektivresenärerna.
När Älvsborgsbron stängdes av under sommaren så blev det inte så mycket köer som befarat, troligen på grund av informationskampanjer. Folk anpassade sig helt enkelt!
Smalare bro och kortare köer - Ecoprofile
Jag tycker att bilbälteslagen är onödig !!
Bilbältena behövs ju bara när man krockar, - hur ofta krockar man ?
för det mesta är de helt onödiga.
För att inte tala om airbagar, -hur många har använt en sådan? Inte många.
Samma resonemang gäller ju ditt motstånd mot cykelhjälm. Lägg ner det, du tappar bara i trovärdighet. Här har du en skribent som legat både på Huddinge och Sahlgrenska efter att ha slagit skallen i asfalten i samband med cykling. Ortopedens kommentar : tur du hade hjälm annars hade vi inte kunnat prata med varandra. Förstår uppriktigt sagt inte detta hjälmmotstånd. Måste bottna i att du är en konspirationsteoretiker som tror att samhället, bilindustrin och försäkringsbolagen ingått en ohelig allians för att slippa ifrån sitt ansvar? Fakta : hälften av alla cyklister som avlidit skulle ha klarat sig med hjälm. Punkt.
Håkan, sju av tio omkomna cyklister blev överkörda av bilister. Är det konspiratoriskt att påpeka det?
Det viktiga är att man cyklar. Cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro.
Märklig kommentar och inte svar på frågan?! Självklart att man ska cykla så mycket det går men vad har den propån med hjälmanvändadet att göra? Den ena utesluter inte det andra och jag tror inte en sekund på att någon väljer bort cykler för att de känner sig "tvingade" av propagandan att använda hjälm! Att man väljer bort cykeln beror i så fall på helt andra faktorer som lättja, det är skönare att ta bilen. Incistamentet att cykla saknas helt enkelt.
Hjälm är som bälte i bilen, används sällan men när det behövs tror jag få om ens någon idag ifrågasätter nyttan. Samma med cykelhjälmen, läs vittnets kommentar på slutet i : http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2717802-tva-cyklister-till-sjukhus-det-var-mycket-blod-
Hej Anonym, tack för dina kommentarer som du postar under olika alias den 18 maj under olika inlägg i denna blogg.
Den bästa försäkringen är att cykla, för cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro. Det beror på att nyttan av motion är mycket större än risken att skada sig. Se wikipedia -> cykel.
Och visst kan hjälmsnack göra att folk tar bilen eller bussen istället. Frisyren är viktig ibland, det är därför vi har frisörer. Vi ska göra det lättare att cykla, inte mer komplicerat! Jag vill inte att cykling ska bli lika marginaliserat som moped, mc och ridning, som används vid mindre än tre procent av resorna i Sverige och där hjälm krävs. Och visst är bilhjälm minst lika vettigt som cykelhjälm, för bilister får flest vårddygn för skallskada. Källa VTI, Trafikskador enligt patientstatistik.
Skicka en kommentar