Staden Vancouver testade under perioden 1999-2001 en ny typ av buss som går på bränsleceller. Försöket visade att bussarna var otroligt avancerade, oändligt framtidsorienterade och helt utsläppsfria.
Men det fanns en teknik som var ännu mer otroligt avancerad, ytterligare oändligt framtidsorienterad, och lika utsläppsfri. Dessutom till en lägre anläggnings- och anskaffningskostad!
Javisst, det befintliga systemet trådbuss gick inte att överträffa, trots decennier av ansträngning. Det är enklare, effektivare och mer kostnadseffektivt att få elen direkt från tråden än att ladda batterier, bränsleceller, kondensatorer och andra tekniska vidunder och sen ta med sig dessa. Vancouver har nu köpt in ett gäng nya trådbussar, som är ofantligt utsläppsfria och enormt effektiva (bättre acceleration än bussar med förbränningsmotorer, tänk tunnelbana).
Apollo 17
Det är som en astronaut kontra en cyklist. En bränslecellsbuss eller en elbil behöver alltid en bränslecell, ett batteri eller en kondensator med sig för att fungera. På samma sätt behöver en astronaut ha med sig en ryggsäck med syre och andra nödvändigheter.
Cyklister behöver inga ryggsäckar. Copenhagize: Paris Transformed - Is London Next?
En cyklist i en stad på jorden, behöver däremot inte mer än att ta ett djupt andetag för att få med sig allt syre som behövs. Och en trådbuss behöver bara fälla upp sitt spröt för att få all el som behövs.
Järnväg.net: Så är järnvägen uppbyggd
Det är en av de många anledningarna till att järnväg är ett sånt fantastiskt system. Kraften kommer direkt från tråden.
Wikipedia: TransLink (British Columbia)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Hej Erik! Tack så mycket för att stoppa genom bloggen, har jag prenumererar nu till dina inlägg. Happy cyklar och hälsningar från San Francisco - Skål!
Översatt av google
Skicka en kommentar