lördag 3 januari 2009

Nu blir cykelbanorna framkomliga

Göteborg satsar på ett så kallat stomcykelnät. Det består av två stråk som bildar ett kors genom stan. Stomcykelnätet ska vara en prioriterad, snabb och bekväm färdväg för cyklister. Det är lite av en trend nu, att förbättra kvalitén på cykelbanorna. Det sägs att Malmö ska prioritera cykelbanorna före bilisterna när cykelvägarna knyts samman. Och i Mölndal skissar dom på en cykelhiss för alla som ska uppför berget öster om järnvägen. Hissen skulle gå 40 meter uppför berget och där ska det bli 200 nya bostäder.



Karl Johansgatan ska bli en del av stomcykelnätet i Göteborg, delen mellan Älvsborgsbron och Fiskhamnsmotet/Slottskogsgatan. Så jag gick dit för att titta. Där fanns några nyasfalterade ytor. Men var fanns de snirkliga svängarna? Den kuperade beläggningen? De förbryllande markeringarna? Kunde dessa ganska släta, breda och raka ytor verkligen vara avsedda som cykelbanor? Wow.

Men vi har inte kommit till sagolandet. Bara hundra meter från där jag står så gör banan två nittiogradersvängar och passerar en skog av rödljus för att komma under en stor upphöjd motorväg, Oscarsleden. Så det är nog en helt verklig cykelbana ändå.

Nedan visas en del av Karl Johansgatan som inte åtgärdats ännu. Skumpig asfalt, mystisk busshållplats med drällande fotgängare, konstiga svängar, lite för smalt för att fungera som dubbelriktad cykelbana. Jag undrar hur de ska fixa till det. Hugga ner träden kanske? Man kan ju inte smalna av för bilarna, hemska tanke...



Sista bilden visar en lång och härlig nerförsbacke. Jag är lite förvånad över att dom inte har lagt in ett fartgupp eller nåt för att rädda cyklisterna från sig själva. Jag vågar nästan inte tro det. Ska cyklisterna verkligen få det dom vill ha? Slät asfalt, bred cykelbana och nerförsbacke ovanpå det? Det vore fint.



Göteborg.se: Nytt stomcykelnät mellan Älvsborgsbron och Fiskhamnsmotet
Ekot: Malmöcyklister sätts i fokus
Ekot: Hiss nytt färdmedel

Human Powered Vehicles Sweden har några bilder på dåliga cykelvägar: www.liggister.org/cykelinfrastruktur/

1 kommentar:

Mossmann sa...

Just det där stället vid systemet brukar vara hopplöst at cykla på. Ett alternativ är att cykla ner gångtunneln, og sen svänga till höger vid sankta birgittas kapell. Då slipper man också en del av rödljusförvirringen som uppstår vid kopplingen majnabbegatan -oscarsleden