lördag 13 september 2008

Cyklister tar över Nørrebrogade

Jag var i Köpenhamn nyligen igen och kollade upp Nørrebrogade, som är en ganska smal gata som ska stängas av för genomgående biltrafik från oktober. Varje dag passeras Nørrebrogade av 85 000 människor, varav 35 000 på cykel, 15 000 gubbiga typer i bil, och resten med buss och till fots. Cykelbanorna har inte riktigt plats för alla cyklister under rusningen, så bilarna ska bort för att bereda mer plats.


bilden kommer från Copenhagenize

Hur känns det?
Det har blivit allt säkrare att cykla i Köpenhamn. Antalet allvarligt skadade har minskat med 64% på tio år, medan antalet cyklade kilometer har ökat med 24%. Men andelen cyklister som känner sig trygga har fallit från 60% till 53%. Av dem som känner sig otrygga är 57% rädda för bilar och 45% rädda för andra cyklister. En tredjedel av de otrygga tycker att fler och bredare cykelbanor skulle hjälpa.

Stans teknik- och miljöadministratör Klaus Bondam känner sig också otrygg och uppmanar köpenhamnarna att inte öva Tour de France på cykelbanorna. Till våren blir det upplysningskampanjer i den andan.

På mitt korta besök märkte jag att köpenhamnarna har bra fart på cykeln, förutom när dom cyklar i klungor. Då sänks farten rejält. När ljuset slår om till grönt är det inte helt tydligt vem som kommer nöja sig med lunken, och vem som håller till vänster för att komma om. Jag visste inte riktigt vem jag skulle lägga mig bakom. Där kan bredare banor spela stor roll.

Leverans som en dans
Samtidigt var jag helt förbluffad över elegansen bland såväl cyklister som övriga trafikanter. Nørrebrogade är en butiksgata och leveransbilarna stannade vid kanten av cykelbanan för att bära in varorna i butikerna. Upplagt för kaos kan man tänka, men icke. Leveransgubbarna hasar fram kartongerna till bildörren, tar en titt på cykelbanan, och när det blir fritt så kliver de över densamma med två raska steg. Det underlättas av att cykelbanorna är enkelriktade, så leveransgubbarna måste bara kolla åt ett håll.

Trafiken flöt så jämnt att det var nästan sensuellt, som en dans. Det var ömsesidigheten dragen till sin spets: din välgång är min välgång. Det fanns ingen uppoffran, bara en önskan om att samarbeta så bra som möjligt.

København Cykelregnskap 2006
Bondam: Bilfrit fra Nørrebro Station til Nørreport Station
Bondam er også utryg på cykelstierne
Cyklister er vilde med bilforbud på Nørrebro
Trafikforurening er farligere end trafik
Det er mere livsfarligt at indånde forureningen fra bilerne end at færdes i trafikken.

Inga kommentarer: