lördag 5 juli 2008

Slå ihop banverket med vägverket

I decennier har man pratat om ett sammanhållet transportsystem där man kombinerar tåg, bil, flyg och båt på bästa sätt. Ändå är det väldigt vanligt att påstå att en motorväg inte alls fyller samma uppgift som en järnväg. I Sverige har det inneburit att varje järnväg som nyligen fått dubbelspår även begåvats med en fyrfilig motorväg alldeles intill.



Ett bra exempel på dubbelspår med motorväg brevid är de 346 km Trollhättan-Göteborg-Halmstad-Malmö. Sista biten Göteborg-Trollhättan byggs nu och kallas "Banaväg". På hemsidan står det "Vår miljö är den stora vinnaren". Hehe. I själva verket fördärvar man såväl miljö som skattepengar genom att dubblera varje dubbelspår med motorväg.

Affärsresenären eller barnfamiljen kan naturligtvis lika gärna åka tåg såväl som bil. Med smidiga byten mellan tåg och bil behöver man inte åka bil eller tåg 100% av vägen, utan man kan byta där det passar. Att rälsen inte går hela vägen fram till stugan, utan bara 90% av vägen, betyder inte att man måste köra bil 100% av sträckan. Det kan lika gärna betyda att man åker tåg till närmsta station och sen byter till hyrbil. SJ har hyrbilar på rätt många stationer, typ 20. Sen borde dom ha lite bättre möjlighet till att polletera resgods. Idag kan man inte det alls.

Men det är tydligen enklare att bygga hundratals kilometer motorväg än att fixa hyrbilar och polletering. Sen måste vi oroa oss väldigt mycket för klimatet och sk trafikolyckor (dvs bilolyckor) i och med att alla motorvägstransporter tros vara 100% inkompatibla med järnväg.

Så jag blir glad av att läsa lite ickebajs från regeringshåll. Folk i centerpartiet och kristdemokraterna tycker att man skulle kunna slå ihop banverket med vägverket för att få bort lite av, ja, vad det nu är som gör att folk tror att alla järnvägar behöver en motorväg brevid.

Anders Wikman, kristdemokrat, 5 juli 2008: Politiker vill slå samman Vägverket och Banverket

Centerpartiet 12 juli 2007: Utveckla järnvägen för att nå klimatmålen

Inga kommentarer: