måndag 10 december 2007

Att gå är en mänsklig rättighet

När trängselskatten debatterades som hetast började förespråkarna påpeka att det är mänsklig rättighet att gå var man vill, men det är ingen mänsklig rättighet att köra bil var man vill.

Ur det perspektivet noterar jag att den sk zebralagen har gjort att fler fotgängare mejas ner. Zebralagen innebär att bilister har väjningsplikt mot fotgängare vid övergångsställen. Denna egentligen självklara ordning är tydligen så radikal för många bilister, att de har svårt att greppa det. De kör på helt enkelt.

DN skriver "Under årets första tio månader har 141 oskyddade trafikanter - fotgängare, cyklister, mopedister och motorcyklister - omkommit i trafiken."

Övergångsställen har blivit dödsfällor

Fortfarande använder man beteckningen "oskyddade trafikanter". Jag tycker man ska säga "mjuka trafikanter" -- det är ju en mänsklig rättighet att gå. Man ska inte behöva sätta på sig särskilda skydd, för att annars mejas man ner av en bil!

Vägverket säger i artikeln att övergångsställena ska ligga på 30-sträckor så att bilisterna har tid att sakta ner. Man skyller på den sk gatumiljön. Men när jag går över gatan är det för sjutton JAG som är gatumiljön! Hur kan samhället ha blivit så hjärntvättat att man skyller på allt annat än bilisten som mejar ner fotgängaren? När man kör bil ska man inte köra på människor, så enkelt är det! Och skyll inte på den sk gatumiljön!


Hmm, det kanske behövs lite fler skyltar och ljus på det här övergångsstället? Annars syns det inte tillräckligt! Och varför inte ljudsignaler i 120 dB för att väcka eventuellt sovande bilister?

Vägverket vill väl bygga om gatumiljön för trettioåtta miljarder kronor. För man kan ju inte förvänta sig att bilisterna kör långsamt och försiktigt.

Politiker prioriterar inte sänkt hastighet

Fransmän slår svenskar i trafikvett

Här har Andrea på cykelaffären Velorution i London skrivit ett liknande inlägg. En namninsamling har skickats till premiärministern Gordon Brown. Man vill att när bilister mejar ner mjuka trafikanter, så ska det ligga på bilisten att bevisa att hen inte var vållande, istället för tvärtom. Men det vill inte Gordon. Han skriver en massa blaha.

What I would like to do to Gordon Brown

Namninsamlingen, med Gordons svar

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sverige borjar halka efter i trafiksakerhet. Vem ar ansvarig trafikminister? Han eller hon borde fa en namnlista.
Bra insandare Erik!

Anonym sa...

infrastrukturminister är Åsa Torstensson. Efter lördagsintervjun i P1 igår (15 dec) så verkar det inte så lovande, tyvärr. Det lät mycket som om hon inte vill ta tag i problemen med kollektivtrafiken. och att hon mellan raderna (min tolkning igen) att hon går på Anders Borgs linje att det framförallt behövs mer bilväg och inte järnväg i Sverige...
trist.

Bra inlägg Erik!