tag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post5707456374201034129..comments2023-09-03T10:16:48.708-07:00Comments on Erik Sandblom: Trafikverket och NTF gillar exoskeletala trafikanterErik Sandblomhttp://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-35672188784481073852017-11-24T07:44:04.722-08:002017-11-24T07:44:04.722-08:00Magnus Lagher la precis ut en artikel som kritiser...Magnus Lagher la precis ut en artikel som kritiserar Trafikverkets pågående "kunskapsseminarium" i Stockholm. Där är bara hjälmförespråkare inbjudna. Man vill tydligen inte ha några ifrågasättanden, något som annars är A och O i den vetenskapliga metoden för att få de egna cirklarna att komma närmare verklighetens.<br /><br />Se https://www.bicycling.se/blogs/velonavia/kunskapsseminarium-rokridaer-for-hjalmpropaganda.htmRolf Broberghttp://trafikistan.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4428792757453520063.post-70134493798705882412017-11-24T04:03:25.962-08:002017-11-24T04:03:25.962-08:00Fascinerande med alla effekter som samverkar för a...Fascinerande med alla effekter som samverkar för att ge cykeln stabilitet, och att man kunde tillverka stabila cyklar långt innan man förstod dessa effekter.<br /><br />Att framhjulet "faller" när cykeln lutar märker man när man leder cykeln långsamt i sadeln och manövrerar styrningen genom att luta den.<br /><br />När det gäller Trafikverket och NTF längtar jag efter den dag då de vill använda våra skattepengar till att skaffa en mer balanserad syn på cykling, hälsa, miljö och säkerhet. Det finns ju en hel del kunskaper som man behöver ta med i balansräkningen.<br /><br />Men den balansräkningen är kanske lika svår som beräkningar på varför cykeln är så stabil. Det krävs vilja och engagemang för att knäcka den koden.Rolf Broberghttp://trafikistan.se/noreply@blogger.com